LARP lockpicking minigame

1 mei 2018 Door Nicholas Claaszen

Voor mijn gevoel is lockpicking altijd een beetje een ondergeschoven kindje geweest en zijn geen van de oplossingen tot nu toe (knikkers in zakjes, touwtjes, etc) daadwerkelijk ‘satisfactory’. Om dit probleem aan te pakken, leek het me handiger om daadwerkelijk een purpose-built oplossing te bedenken, met de volgende uitgangspunten:

  • Duidelijk: Het systeem moet makkelijk te begrijpen zijn door deelnemers en duidelijke queues geven als er iets gebeurd.
  • Herbruikbaar: Het systeem moet ‘in the field’, zonder computer, door a-technische mensen in te stellen zijn.
  • Setting-Agnostisch: Het systeem moet bruikbaar zijn in zowel een Medieval als een Sci-Fi setting, eventueel met een andere casing.
  • Functioneel: Het systeem moet meer zijn dan alleen een versimpelde Gameboy, het moet echte dingen aan kunnen sturen.
  • Sleutel-ondersteuning: Het systeem moet naast Lockpicks ook een daadwerkelijke sleutel ondersteunen.
  • Magisch/Hacking: Het systeem moet ondersteuning bieden aan “Magische lockpicks” of “Auto-hackers”.
  • Low Cost: De prijs per eenheid moet betaalbaar zijn.

Hieronder zie je een digitale versie van het resultaat. Op het moment van schrijven (maart 2018) wacht ik op de eerste bak aan prototype onderdeeltjes om een fysiek prototype te maken, maar ik wilde dit toch al met jullie delen omdat ik erg benieuwd ben naar feedback.

Schermpje werkt niet? Bekijk de oplossing in een nieuwe pagina

Waar bestaat het uit?

Het systeem bestaat uit twee onderdelen:

Een Slot
Zoals hierboven afgebeeld. Het slot is een doosje met daarin in ieder geval de volgende dingen:

  • Een 5×5 LED Matrix die de kleuren Rood en Groen kan hebben
  • Een ‘connector’ voor de sleutel – DIN 13 + een sleuf
  • Een grote knop om de LEDs in de matrix te shuffelen
  • 10 knoppen met bijhorende blauwe LEDs om rijen en kolommen vast te zetten
  • Een knop om een geopend slot weer te sluiten
  • Een connector voor de ingebouwde Relais (tot 230v / 10A )
  • Luidsprekertje, voor duidelijke feedback of een slot open is of een lockpick gebroken is
  • Achter een klepje: Instelling voor Niveau slot
  • Achter een klepje: Instelling voor ‘nummer’ van het slot
  • Een batterij – de unit staat enkel aan als er een sleutel ingestoken is, dus dit zou doorgaans een event moeten werken op een 9V batterij.

Een Sleutel/Lockpick/Keycard/”Random material component voor unlock spreuk”
In de basis is dit een DIN 13 connector met een printplaatje er aan vast. Of dit er uit ziet als een keycard, een daadwerkelijke sleutel, een lockpick, of gewoon een staafje wordt geheel bepaald door de (3D-geprinte) hersluitbare case die er omheen zit. Via DIP switches op de sleutel printplaat kan de werking aangepast worden:

  • Type: Is dit een Sleutel, een Lockpick, of een “Magische Lockpick/Auto-Hacker”
  • Per type zijn er verschillende instellingen mogelijk:
    • Sleutel
      • Code: Wat is de code van deze sleutel? Als deze code overeen komt met de code van het slot, gaat het slot meteen open. Geplanned zijn 128 codes.
    • Lockpick
      • Niveau van de lockpicker -> 1 t/m 5
    • “Magische Lockpick/Auto-Hacker”
      • Extra “lock slots” (zie hieronder)
      • De kans dat een LED groen wordt veranderen (is standaard 50%, kan aangepast worden van 10% tot 90%)
      • Standaard een patroon van LEDs altijd groen laten zijn
  • Registreert zelf of de lockpick gebroken is. Een gebroken Relais moet met behulp van een klein apparaatje gereset worden- dit komt neer op “Sleutel ergens insteken, klaar”

Hoe werkt het?

Om de werking van het slot te demonstreren is hierboven een digitaal model gemaakt. Dit model heeft effectief alle functionaliteiten van de real thing, behalve dat je geen eigen sleutels kunt programmeren en het ID van het slot vast staat.

  1. Configuratie
    1. Kies het niveau van het slot.
    2. Kies het niveau van de slotenbreker
    3. Kies een sleutel-type. Standaard is gekozen voor een basis lockpick
  2. Lockpicken
    1. Steek de sleutelprop in het slot. Het slot gaat nu aan (dit is bij de digitale versie niet nodig)
    2. Het slot begint nu met de eerste randomizing. Het kan voorkomen dat het slot meteen helemaal groen of rood is, dan heb je geluk/pech!
    3. Zet met behulp van de X-knoppen een rij of kolom vast. Hoeveel rijen/kolommen je vast kunt zetten is afhankelijk van je niveau in Slotenbreker en je lockpick. (De “Lock-slots” van eerder).
    4. Druk op “Prutsen” om de LEDs die niet vastgezet zijn te shuffelen.
    5. Herhaal tot alles groen is (of rood!)

Hoe nu verder?

Ten eerste ben ik vooral erg benieuwd naar feedback op dit idee. Hiervoor kun je me het beste vinden op Facebook (Nicholas Claaszen) of mailen op nclaaszen@divergencepoint.com.

Verders heb ik de nodige onderdelen besteld om hier een fysiek prototype van te maken, van daaruit ga ik verder kijken naar het geheel goedkoper krijgen en zo nodig tweaken.

Heb je interesse in dit systeem voor je eigen event of zie je het zitten om (in de toekomst) samen met Stichting Divergence Point hierin te investeren? Neem dan ook even contact met me op.


terug naar boven