Weerwolven van Wakkerdam als larp

13 september 2018 Door Gijs van Bilsen
Smoldering Werewolf – Zack Stella // Copyright Wizards of the Coast 2016

Om mijn niet-larpende vrienden, die wel af en toe Weerwolven van Wakkerdam spelen, stiekem toch een larp-ervaring te geven, heb ik laatst een variant op Weerwolven van Wakkerdam met ze gespeeld.

De setting

Je legt de deelnemers de setting van Wakkerdam uit, waarbij je extra aandacht besteed aan wat voor mensen daar allemaal wonen. Onderdeel van de setting kan een legende van ‘de vloek’ zijn. Beschrijf dat sommigen wel en anderen niet in de legende geloven.

Je definieert de verschillende ruimtes van het ‘dorp’ (bijv: de woonkamer is het dorpsplein, de keuken is de herberg, buiten is het donkere bos, andere ruimtes zijn huizen van mogelijke karakters (bakkerij, smidse, pastorijwoning, etc.).

In de setting is ook een gezamenlijk doel opgenomen (hoeft niet groots te zijn, maar geeft de karakters wel iets om te doen en naar toe te leven). Bijvoorbeeld: Het jaarlijkse dorpsfeest waar iedereen in het dorp meehelpt met de voorbereiding.

De rollen

Je vraagt aan alle deelnemers om een rol voor zichzelf te verzinnen: Een naam, een beroep en eventueel een doel of ambitie voor hun karakter. Je kan de deelnemers onderling laten overleggen welke relatie ze tot elkaar hebben. Bij meer geoefende spelers kunnen ze dit ook improviseren of in het spel ondervinden.

Het spelverloop

Iedereen begint met alleen de rol die hij/zij bedacht heeft voor zichzelf. De spelers kunnen samen het feest gaan voorbereiden, hun eigen ambitie nastreven of gewoon het dagelijkse leven uitspelen in de verschillende ruimtes. Dit mag best even duren. Als je merkt dat mensen de energie er een beetje uitgaat, laat je het nacht worden en gaat iedereen slapen (ogen dicht). Je deelt de weerwolf & burgerkaarten uit (voor de eerste keer heb ik speciale kaarten achterwege gelaten) en laat de weerwolven elkaar leren kennen (ogen open, elkaar aankijken). Je kan ze direct iemand laten vermoorden of iedereen weer wakker laten worden en wel beschrijven dat er vreemde sporen zijn gevonden. In het laatste geval geef je de spelers nog een dag om, in karakter, te bespreken wat de sporen betekenen. Zou de vloek terug zijn of was het gewoon een grote hond? Misschien willen de dorpelingen direct actie ondernemen of nog even niks doen. De volgende nacht gaat er wel iemand dood door de weerwolven. Dat betekent dat de dorpelingen iets moeten doen en d.m.v. een dorpsraad iemand aanwijzen om te doden. De dorpsraad wordt ook in karakter uitgespeeld. Geef ook voldoende tijd voor onderonsjes en rondlopen door de ruimtes. Het spel gaat door tot er alleen weerwolven of alleen burgers over zijn.

Varianten

Bij het spel kan je een aantal varianten gebruiken:

1: Strikte regels of roleplay

  • Strikte variant
    Je spreekt af dat er alleen mensen dood kunnen gaan door weerwolven of door een dorpsraad. Dit lijkt het meeste op het normale spel.
  • Roleplay variant (gevorderd)
    Je spreekt af dat karakters elkaar ook op andere manieren om mogen leggen. Dit kan alleen als mensen het niet als spel zien dat ze kunnen winnen, maar bezig zijn met het mooiste verhaal maken.

2: Met of zonder spelleider

  • Met Spelleider (basis)
    Dit betekent dat de SL niet meedoet aan het spel, het verhaal vertelt en bepaalt wanneer het nacht wordt en daarin aangeeft wanneer de weerwolven wakker worden. De SL introduceert het concept van de dorpsraad en het concept van een gekozen burgemeester, maar laat de discussie op de dorpsraad leiden door de burgemeester.
  • Zonder Spelleider (gevorderd)
    Dit betekent dat je gewoon lekker mee kan spelen. De spelers beslissen zelf dat ze gaan slapen (“Gaap… is het al zo laat?”) en staan ‘s nachts in een brede cirkel, met hun armen uitgestoken en een muziekje op de achtergrond (of neuriënd). De weerwolven tikken degene die dood gaat op hun uitgestoken hand. Die persoon wacht 5 seconden en sterft dan luidruchtig, waarop iedereen weer de ogen open doet en het dag is.

3: Overleggende of Unanieme weerwolven

  • Besluit of de weerwolven ‘s nachts nog mogen overleggen (door te wijzen etc.) of –
  • Dat de weerwolven ‘s nachts unaniem zonder te overleggen dezelfde persoon moeten aanwijzen. Dit kan door ze tegelijkertijd te laten wijzen en de persoon alleen te laten sterven als alle weerwolven direct dezelfde persoon aanwijzen. Deze manier betekent dat de weerwolven overdag moeten overleggen, wat vervolgens weer kan gezien kan worden door de andere spelers, wat argumenten voor de dorpsraad oplevert.

4: Met speciale krachten

  • Voor het gemak, simplelheid en om meer nadruk op roleplay te leggen, kan je alleen burgers en weerwolven introduceren.
  • Of je kan de speciale rollen (heks, onschuldig meisje, jager, etc.) wel gebruiken. Om dat niet te laten conflicteren met de zelfbedachte rol, gebruik je geen speciale rollen, maar speciale krachten. Het onschuldig meisje wordt bijvoorbeeld ‘nieuwsgierigheid’ en de jager wordt bijvoorbeeld ‘jachtgeweer’. Met dezelfde effecten in het spel.

Conclusie

Op deze manier heb je een mini-larp van 1,5 uur, gebaseerd op een concept wat ook veel niet-larpers kennen. Ik heb hem laatst een keer gedaan bij mijn improvisatietheatergroep, die het erg snel oppikten. Ook bij mijn collega’s ging het heel goed. Iedereen ging verbazingwekkend snel in zijn rol en ze speelden hun karakters mooi uit. Wat mij betreft zeker bewijs dat ook minder geoefende spelers op deze manier mooi kennis kunnen maken met larp.

Erg benieuwd naar jullie ideeën!


terug naar boven