Een kleinschalig larp festival vol nieuwe ontmoetingen en ervaringen

Een dag of weekend vol gezelligheid en lekker eten met een uitgebreid programma aan workshops, lezingen, tabletop avonturen en korte larps. Of je nu gloednieuw met larp bent, een veteraan met jaren ervaren of een organisator: er is genoeg te zien en beleven!

De perfecte plek om te starten met larp!

Ons festival is laagdrempelig ingericht, met uitleg voor beginners en toegankelijke larp's en activiteiten van 1~3 uur.

Wat is larp?
Activiteiten tijdens het LARP Zomer Festival 2019
Activiteiten tijdens het LARP Zomer Festival 2022

Oude bekenden en nieuwe vrienden

Het festival is een geweldige plek om nieuwe vrienden te leren kennen alsmede bij te praten met oude bekenden. Proef aan nieuwe larp-genres en ontmoet larpers van diverse evenementen.

Programma

Hieronder vind je het volledige programma voor het LARP Zomer Festival. Hier kun je het blokkenschema downloaden.

Een deel van de programmaonderdelen heeft een maximaal aantal deelnemers. Hiervoor gebruiken we een inschrijfsysteem. Wil je verzekerd zijn van deelname aan je favoriete activiteit, workshop op short larp, koop dan tijdig je ticket zodat je recht hebt op voorinschrijving. De voorinschrijving loopt tot 14 augustus 20:00.

Kom je kennis maken met de magische wereld van de Academie der Toverkunsten van Project M? 

De academie bevindt zich in Magisch Nederland, een substaat van Normaal Nederland waar toveren de gewoonste zaak van de wereld is. Tijdens deze short larp kun je een beetje de sfeer van Magisch Nederland proeven. Hoe is het om een magiër te zijn? Hoe worden spreuken uitgevoerd? En hoe maak je magische drankjes? Afgelopen jaar heb je ontdekt dat je magie bezit en je hebt net een traject doorlopen waarbij je een korte inburgeringscursus hebt afgerond met het behalen van je toverstok brevet. 

Op het hoofdevenement van Project M, de Academie der Toverkunsten is het mogelijk om de kennis die je tijdens je inburgeringscursus of op de magische school hebt geleerd te vergroten en een vak te kiezen waar je je in wil specialiseren. Meer informatie over de Project M evenementen vind je op hun website.

Deze short larp heeft een lage instap en is daardoor uitermate geschikt voor beginnende larpers!

Triggers: geen
Inschrijven verplicht
Aantal deelnemers: 10 ~ 15
Duur: 3 uur

Academie der Toverkunsten tijdens LARP Zomer Festival 2019

Vraag jij je ook af waar in het multiversum van larp jouw perfecte match rondloopt? Ben je een ruimtepiloot op zoek naar een ridder-bestie? Ooit gewild dat jouw lid van de gegoede burgerij uit 1806 romantiek kon vinden in de armen van een post-apocalyptische rover? Kom dan naar een nieuwe editie van het Inbetween Café! Neem je eigen personage mee en kom hangen op deze thema-avond vol warme gevoelens.

We openen het café met speeddating (platonisch/romantisch). Vind hier jouw ideale ‘en ze leefden nog lang en gelukkig’. Deze activiteit is niet verplicht, je kan ook voor de gezelligheid komen rondhangen.

Daarna spelen we een spelshow waarin personages uit enkele kandidaten hun perfecte match moeten kiezen. Kans op prijzen!

Aan het einde van de avond sluiten we af met verdiepende activiteiten met wederzijdse matches uit de speeddate ronde. Er is tot in de nacht tijd en ruimte om te ontspannen.

In dit evenement is toestemming (consent) heel belangrijk. Zoenen en andere expliciete aanrakingen zijn niet toegestaan.

Wij bieden middelen aan om:

  • aan te geven met welke hoeveelheid fysiek contact je comfortabel bent;
  • aan te geven of je op zoek bent naar een platonische of romantische match.

Alle vormen van liefde en/of vriendschap zijn toegestaan! Jaloezie is passé! Alle genders, seksualiteiten, en relatievormen, zijn zeer welkom op dit evenement!

Triggers: Dating
Inschrijven: Nee, je kunt doorlopend aansluiten!
Aantal deelnemers: Geen max.
Duur: Doorlopend gedurende de zaterdagavond

InBetween Café tijdens LARP Zomer Festival 2022

“Final Utopia” speelt zich af in 2104, een toekomst waarin de mens door schade en schande heeft geleerd hoe om te gaan met elkaar en de wereld. En dat brengt een gezonde post-kapitalistische wereld met zich mee, maar ook een hoop beperkingen, zoals geen vliegtuigen meer en veel mensen hebben nog nooit vlees gegeten. Maar het is nu voor het eerst ook mogelijk om een kopie van je brein te laten maken en een tweede versie van jou een beter leven te geven in virtual reality. Echter besta je dan wel twee keer, en het systeem heeft redenen om je in een praatgroep te steken om daar nog over te praten voordat je door mag. Final Utopia geeft ethische vragen en probeert dilemma’s over wat het is om mens te zijn te beantwoorden.

Triggers: Zelfmoord, emotioneel/familiaal afscheid, derealisatie, existentiële angst

Inschrijven verplicht!
Aantal deelnemers: 4 – 12

Ze ontmoeten elkaar bij een praatgroep. Waar houden ze zich mee bezig, nu ze geen superheld kunnen zijn? De larp draait om de traumatische ervaring, en het accepteren van het feit dat je nooit een van de grote helden zal zijn. Maar het gaat ook over gelijkgestemde zielen en lief zijn voor jezelf. En over de meest nutteloze superkrachten in de hele wereld.

Hoewel deze larp een luchtige stemming zal hebben, kunnen zwaardere onderwerpen wel voorkomen. Dit ligt aan de spelersgroep. De larp kan meer grappig of meer serieus uitvallen. Het wordt geadviseerd plezier te hebben met het scenario, maar het, en de andere personages, als karakter serieus te nemen.

‘Bijna Helden’ is een scenario door Quicksandbox Larp Studio’s, oorspronkelijk gepubliceerd onder de naam ‘We almost were heroes’. 

Triggers: Therapie, depressie
Aantal deelnemers: 6 – 8
Inschrijven verplicht
Duur: 2 uur

Superhero Therapy, copyright Shots Studios 2018

Alice is Missing is een ‘stille’ role-playing game over de verdwijning van Alice Briarwood, een middelbare scholier in het kleine plaatsje Silent Falls.

Tijdens het spel is er geen verbale communicatie, de karakters zijn niet bij elkaar in de buurt. In plaats van spreken kunnen de spelers via tekstberichten, in een groepschat of persoonlijk, met elkaar praten. Vergeet dus niet je telefoon mee te nemen!

Het spel is beangstigend mooi, diep persoonlijk en zeer innovatief, Alice is Missing legt de nadruk op emotionele betrokkenheid tussen spelers. Laat je meeslepen in een spannend, dramatisch mysterie dat zich organisch ontvouwt via tekstberichten.

Je maakt je karakter voor dit spel ter plekke in samenwerking met je medespelers.

Let op: Om mee te doen aan Alice is Missing heb je een smartphone met de (gratis) Discord app nodig. Een deel van de handouts en materialen zal in het Engels zijn.

Triggers
In Alice Is Missing zitten de volgende thema’s: gespannen gezinsdynamiek, dood, rauw, hulpeloosheid, verlies en geweld. Om veilig met deze thema’s om te gaan gebruikt het spel de ‘X-Card’ en ‘Lines & Veils’ methoden.

Inschrijven verplicht
Aantal deelnemers: 3-5 per run, 2 runs gedurende het weekend
Duur: 3 uur

Disclaimer: 18+, Engelstalig

Prestige, decisiveness, and extravagance. That is all you need from the Queen Freya Sisterhood, a secret society made of high-status Academy of Uncharted Arts’ students. If there’s a group that will decide on Shadowdale and the school’s future, it’s you. And the fact that you can party like there’s no tomorrow at the same time is just perfect. You can only be a teenager once in your life, and you plan to use this time properly.

Tonight, your society will be accepting new members. But if they think it’s as easy as showing up, then they’re gravely mistaken. It will be an evening of trials. And if they perform well, then maybe, just maybe, you will let them complete the initiation ritual. Will they prove worthy of Queen Freya Sisterhood though?

Queen Freya Society is a chamber larp set in the world of Netflix’s Chilling Adventures of Sabrina. The players take on roles of 16-19 years old students attending the school of satanic magic. The larp focuses on a society’s party-meeting during which new members will be tested. Members’ characters will have a free choice to come up with tasks for the candidates to perform during the party. The event will end with the initiation ritual for the new members.

Triggers: alcohol, intimiteit, satanisme, rituelen, pesten
Inschrijven verplicht, 18+
Aantal deelnemers: 12-18
Duur: larp ~2 uur, workshops ~1 uur

Disclaimer: 18+

Een ervaren groep “Ghost Hunters” belandt in een oud en mysterieus bos dat bekend staat om zijn rijke historie van onverklaarbare vermissingen en urban legends van kwade geesten. Zelfverzekerd van hun kennis en kunde trotseren de dappere jagers de duisternis en het onbekende. Hun arrogantie dreigt echter hun ondergang te worden want deze nacht verloopt niet zoals gepland. 

Wie zal er toegeven aan zijn angsten of deze overwinnen?
Wie zal de dood in de ogen kijken en deze afwijzen of accepteren?
Is er aan het einde nog iemand die het verhaal bij zinnen kan navertellen?

Triggers:
De thema’s van deze larp zijn Bovennatuurlijk, Spookverhaal met een vleugje Waanzin. De angsten en persoonlijke horror waarmee gespeeld wordt is per game gekalibreerd, heb je dus een specifiek angst/onderwerp waar je niet mee wilt spelen, zorg dan dat je deze duidelijk kenbaar maakt tijdens de workshop vooraf. Bij twijfel kun je altijd met de organisatie contact opnemen.

Thema’s waar zeker mee gespeeld gaat worden en waar we niet zonder kunnen zijn: Verraad, Wanhoop, Spoken/Geesten, Spiritualiteit, Mentale Gezondheid, Dood, Verlies, Trauma.

Deze larp bevat geen geplande jumpscares maar we staan niet in voor je medespelers dus ook hier kalibreren is het magische woord. De intensiteit van het spel is afhankelijk van jezelf en je medespelers. We gaan ons wel richten op een serieuze en volwassen sfeer.

Inschrijven eerplicht, 18+
Niet rolstoeltoegankelijk!
Aantal deelnemers: 5 – 10

Arsenic and lies is een larp geïnspireerd op de tv-serie Downton Abbey en de boeken van Agatha Christie. Het is geen klassiek moordmysterie, in plaats daarvan draait het om emoties, relaties en de geheimen van de personages. Het kan zijn dat het oplossen van de moord niet zo belangrijk is, omdat de geheime affaires/ gearrangeerde huwelijken/ chanteren van je vijanden veel interessanter is. 

Je speelt een personage op een oudejaarsfeestje, ergens in een landhuis, in het jaar 1919. Iemand is de moordenaar, iemand wordt vergiftigd en verder is het gewoon een feestje.

Triggers: Moord, dood
Inschrijven verplicht!
Aantal deelnemers: 5 – 12

Disclaimer: 18+

De Noorse Black Metal-scene van de vroege jaren ‘90 was een plek waar creativiteit en muzikale gedrevenheid hand in hand gingen met sociale druk en wandaden tegen de gevestigde orde. Helvete is zowel een liefdesverklaring aan deze wereld als veroordeling ervan – een wereld die artistieke hoogtepunten en diep emotionele muziek verenigde met wanhoop, woede en een onvermijdelijke neerwaartse spiraal die eindigt in geweld. Het is een larp over het maken van keuzes waarvan je weet dat ze verkeerd zijn onder invloed van groepsdruk.

De spelers nemen gedurende drie steeds verder escalerende scènes de rollen aan van leden van deze subcultuur die zich bewegen in de sociale kringen rondom Euronymous, de drijvende kracht achter de Black Metal underground in deze tijd. Gedurende de game worden de personages steeds extremer: om “erbij te horen” in deze omgeving kan je niet anders dan steeds net even iets verder gaan dan je “vrienden” tot nu toe zijn gegaan. De drang om erbij te horen uit zich ook in de game mechanics – hoe meer de andere personages van je “onder de indruk” zijn, hoe verder je sociale positie stijgt – en hoe meer andere personages zich aan jou zullen proberen te hechten. Tussen de scènes kies je als speler welke acties je onderneemt – van het creëren van nieuwe, duistere muzikale meesterwerken tot het afbranden van kerken (noot: deze acties moeten plaatsvinden en je personage moet aan sommige ervan deelnemen. Het is normaal en logisch dat je buitenspels de daden van je personage afkeurt, maar er is geen “agency” voor spelers om “tegen de stroom in te zwemmen.” Het spel komt voort uit het verkennen van de personages in relatie tot elkaar en welke gevolgen deze daden hebben voor henzelf en de subcultuur.)

Het spel eindigt met de moord op Euronymous (door één van de spelerspersonages) en een scène waarin de personages door een reporter worden geïnterviewd over de duisternis die ten grondslag ligt aan de subcultuur.

Let op: hoewel deze game gespeeld kan worden door spelers van iedere mogelijke genderidentiteit, zijn alle personages mannelijk.

Hoewel deze game gaat over muzikanten, wordt er van de spelers niet verwacht dat ze optreden.

Deze game is geschikt voor jou als je:

  • graag de neerwaartse spiraal van je personage verkent
  • houdt van diepgaande emoties (inclusief woede) in je spel
  • houdt van intense scènes over beladen onderwerpen
  • houdt van het uitspelen van complexe “vriendschappen” en rivaliteiten
  • geïnteresseerd bent in de kracht van muziek en subculturen
  • geïnteresseerd bent in het verkennen van onderwerpen als “toxic masculinity” in de vorm van larps

Deze game is niet geschikt voor jou als je:

  • Niet wilt spelen met groepsdruk, gewelddadige taal en daden (noot: er wordt geen fysiek geweld uitgespeeld in de larp zelf)
  • Veel vrijheid wilt in het vormgeven van de acties van je personage

Triggers:
Toxic masculinity, misogynie, zelfmoord, geweld in taal en daden, moord, zelfverwonding, depressie, sociale isolatie, alcoholmisbruik, strijd om sociale posities, groepsdruk, anti-Christelijke sentimenten, luide achtergrondmuziek.

Let op: Een deel van de handouts en personage omschrijvingen zal in het Engels zijn, maar er wordt in het Nederlands gespeeld.

Inschrijven verplicht, 18+
Aantal deelnemers: 6 – 9
Duur: larp ~2:30 uur, workshops 1:30 uur

“When we were 17…” is een Short Larp waarin je twee rollen tegelijk speelt. De eerste is van een stel tieners die voor hun laatste grote avontuur samen gaan na hun eindexamen, waarna velen elkaar niet meer zullen zien. De tweede is dezelfde tiener jaren later, die iedereen weer spreekt na jaren van geen contact, na een mogelijk pijnlijke laatste samenkomst. Samen bouwen deze ouderen de herinnering op van wat er toen wel niet allemaal is gebeurd, nu de pijn genezen is.

Bij “When we were 17…” bouw je samen een verhaal waar je nog jaren over na kunt denken.

Triggers: Ouderdom, emotioneel trauma, alle andere dingen worden vooraf besproken
Inschrijven verplicht
Aantal deelnemers:  4 – 10

 

Disclaimer: 18+

Miami, 1967. Rafael en Ana Cruz hebben hun oudste zoon Eduardo niet meer gezien sinds het begin van de Cubaanse revolutie. Nu hij naar huis komt met de laatste Freedom Flight van de maand, moet er een reünie georganiseerd worden. Zijn hele directe familie zal er zijn – ouders, tante en jongere broers en zussen. Iedereen. In één kamer, in de hitte van Florida. Dichtbij, te dichtbij. Hopelijk komen ze er niet achter, mijo.

La Cena is gebaseerd op het scenario van Kult: Divnity Lost waarin drie tot zeven spelers de rollen aannemen van de Cruz familie, voor een emotionele reünie.

Triggers: disfunctionele familie, emotionele mishandeling, onderdrukking, alcoholisme, psychische en demonische krachten, dood, ondertonen van christelijke religie

Inschrijven verplicht, 18+
Aantal deelnemers: 3 – 7
Duur: 3 uur

Copyright Kult: Divinity Lost

Larp. Iedereen heeft het erover (zeker dit weekend), maar wat is het? Hoe werkt het? Wat kan je ongeveer verwachten als je je inschrijft voor een larp? En vooral, wat is het niet (altijd)? Wat voor soorten larps bestaan er? En hoe vind je de larp die het beste bij jouw wensen past? 

In een hoog tempo stippen we diverse onderwerpen aan die vooral interessant zijn voor beginnende en nog niet begonnen larpers, en vertellen we jou de dingen die we zelf hadden willen weten toen we voor het eerst het veld op stapten.

Na afloop ben je helemaal up to date als het gaat om actuele thema’s, terminologie en we helpen je op weg met het vinden van de festivalonderdelen die bij jou passen.

Je larpt! Cool! Wat nu?

Mogelijk begin je net, mogelijk heb je de eerste (paar) larps achter de rug. Je wilt kijken wat er verder te doen is in dit wereldje. Wat zijn de opties? Wat kan je verwachten? Wat zijn larps wel of niet? Wat voor soorten larps bestaan er? En hoe vind je de larps die het beste bij jouw wensen passen? 

In LARP 102 lopen we je door mogelijke volgende stappen in je larp-reizen, en bespreken onderwerpen die vooral interessant zijn voor beginnende en nog niet begonnen larpers. We vertellen dingen waar je tegenaan kan lopen, en de dingen die we zelf hadden willen weten toen we voor het eerst het veld op stapten.

Na afloop heb je hopelijk een goed idee wat de mogelijkheden zijn, en welke volgende stappen je kan nemen en hindernissen je het beste kan vermijden om de larps, medespelers, genres en thema’s te vinden die je zoekt.

Wat voor cools speelt er in larp-land? Kom hierheen om te weten wat wij weten!

Rondom het kampvuur gaat het vast al over dat toffe nieuwe larp evenement dat eraan komt, de setting die iets nieuws aan het testen is, of de larp-groep die hun evenementen over een hele andere boeg aan het gooien is. Nu is mond-tot-mond geweldig, maar is het ook leuk om op een centraal moment zoveel mogelijk mensen over je coole nieuwe plan te vertellen. En voor jou betekent dit ook meteen een mooi overzicht van toffe dingen om naar uit te kijken. Daarom presenteren we hierbij wederom: What’s next!

Triggers: Afhankelijk van aanmeldingen, wordt per presentatie vooraf gemeld

Hoe graag we het ook zouden willen: larps draaien nooit voor eeuwig. Wat kunnen we leren van evenementen die in het verleden gedraaid hebben? Hoe hebben ze de Nederlandse larp-scene beïnvloed?

Enkele organisatoren blikken terug op larps die ze gemaakt hebben. Wat zouden ze nu anders doen en vooral, wat zouden ze vooral weer op dezelfde manier aanpakken?

We horen in dit blok o.a. van:

  • Martijn Ketelaars en Ork de Rooij – Unity
  • Kristan Kits – Einheri
  • Karin ten Velde en Suus Mutsaers – Cirque Noir

In het panel over neurodiversiteit en larp gaan we onderwerpen bespreken die te maken hebben met hoe het is om als neurodivergent persoon te larpen. Onder andere voor- en nadelen, dingen die je zelf kan opvangen, dingen die een organisatie kan doen om te helpen en toegankelijk te zijn en enkele tips komen voorbij, waarbij er ook ruimte is voor vragen uit het publiek.

Op een goede larp gaan regelsysteem en setting hand in hand – de één kan helpen om de ander te begrijpen, te ondersteunen en te versterken.

In dit blok behandelen diverse sprekers onderwerpen die zich bevinden op het snijvlak tussen regelsysteem en setting. Welke keuzes maak je bij het ontwerp van je larp en vooral: waarom kies je daarvoor?

Larpen is natuurlijk super leuk, maar het kan ook voordelen hebben voor je groei als persoon. In deze lezing gaan we hier op in, waarbij we ons richten op wat je als persoon kan doen om te groeien op larp, hoe je kan larpen als het minder goed met je gaat en wat een organisatie kan doen om toegankelijker te zijn op dat vlak, wanneer daarvoor gekozen wordt. We zullen spreken vanuit persoonlijke ervaringen en tips delen. Ook is er ruimte voor vragen vanuit het publiek.

In veel larps komen gevechten voor als een belangrijk spelonderdeel. Aangenomen wordt dat dit voor iedereen gesneden koek is, dat iedereen weet wat te doen. Er wordt aandacht besteed aan de veiligheid van deelnemers, door middel van een korte training en check, zodat de hoeveelheid ongevallen klein is. Echter gebeurt er nogal wat in de menselijke psyche in verband met een gevecht aangaan en volhouden. 

Aan de hand van historische krijgshandelingen en rapportages beschouwen we wat die gebeurtenissen zijn en hoe we deze kennis kunnen gebruiken als bewust onderdeel van ons spel.

In deze lezing doet Renout een verkenning van het concept “Transparantie” binnen larp. Kan je spelen als er geen geheimen zijn? Wat verandert er als je niet alles weet en hoe kan je hier als arp schrijver mee spelen in je ontwerp?

Als organisator moet je soms eigenlijk een schaap met 25 poten zijn. Gelukkig delen organisatoren hun kennis graag, en hoef je het wiel zelden zelf uit te vinden. In dit item zullen enkele specialisten en/of ervaren organisatoren iets vertellen over vaardigheden waarvan zij denken dat andere organisatoren er wat aan hebben.

Eten is een van de belangrijkste dingen op een larp, en heeft menig evenement gemaakt of gebroken. Iedereen kent de verhalen over te karige maaltijden waardoor een deel van de dag in het water viel, en de epische verhalen over hoe de maaltijd het verhaal wist te versterken. In dit item zullen enkele mensen met ruime ervaring in larp-catering vertellen over iets dat zij tof vinden rondom eten en larp.

Het maakt niet uit of je een ervaren of onervaren larper bent: romantisch spel op larps is voor de meeste mensen spannend en kwetsbaar. 

Als je het nog niet eerder hebt gedaan, lijkt het soms te moeilijk om aan te beginnen. Wat nou als je wordt afgewezen? Of als de ander een heel ander beeld heeft van de relatie dan jij? Of als je niet meer helemaal zeker weet wat jouw gevoelens zijn en wat die van je personage?

Karijn heeft al talloze larp relaties gehad en geschreven, en gaat het met jullie hebben over de waarde van romantisch relatiespel voor personages, de vormen die het aan kan nemen, hoe je het zelf initieert en hoe je omgaat met romantische lijntjes in door anderen geschreven personages. Over hoe je chemistry kan maken. En uiteraard over grenzen, kalibratie en communicatie.

Welke redenen zitten er achter een kostuum? Hoe kom je van een idee naar een kostuum? John en Mariska nemen je mee in de gedachten die achter een larp outfit kunnen zitten.

Maar dat doen ze natuurlijk niet zomaar. Jullie gaan namelijk input leveren in wat er ter plekke in elkaar gezet gaat worden! Zo ontstaat er een interactieve lezing! Chaos met handige tips gegarandeerd!

Mariska en John zijn het niet altijd met elkaar eens over het resultaat 😉

Zonder personages geen larps. Maar hoe zorg je ervoor dat personages interessant en vooral speelbaar zijn? In deze lezing voor spelers en schrijvers gaat Rick in op de verschillende aspecten van personage creatie; karakter, motivatie, relaties en powers.

Met het steeds populairder worden van one-shots komen we ook nieuwe uitdagingen tegen. Hoe pas je alle aspecten in een compact pakket zodat je deelnemers toch zoveel mogelijk uit je larp halen? Hoe zorg je er voor dat je meedenkt met een organisatie tijdens het maken van je personage?

Welke dingen kun je doen om ervoor te zorgen dat je goed voorbereid aan de larp begint zodat je niet meer aan jezelf hoeft te twijfelen? Dit is geen praatje om je een betere speler te maken, maar vooral een praatje waarin je ontdekt wat een organisatie en je medespelers van je kunnen verwachten.

Hoe vaak is het je niet gebeurd? Je zit op een larp in een intense dialoog of een ruzie tussen jouw personage en dat van een ander, en plotseling komt er iemand tussen met een “en dit vind ik er van!”? Of andersom. Hoe vaak is het je overkomen dat je dacht “hier wil ik onderdeel van zijn”… alleen om je halverwege je tekst te realiseren dat je misschien iets verstoord hebt. Maar ook het tegenovergestelde: stil blijven, iets niet doen omdat het onlogisch lijkt of eng is. En dan is de kans voorbij…

Het overkomt ons allemaal, zeker omdat larp 100% improvisatie is. Maar er zijn manieren om deze situaties te proberen te voorkomen. In deze lezing gaan we het hebben over spelen in een ensemble, waar je aan kunt denken en hoe je elkaar en een situatie beter kunt aanvoelen. Aansluitend gaan we in een workshop oefeningen doen en kijken of de technieken ook in de praktijk werken.

Inschrijven: de lezing is toegankelijk voor iedereen, de aansluitende workshop is op inschrijving.

Alles wat je wilde weten van het LARP Zomer Festival team. Op zondagochtend, een panel met alle leden van de LARP Zomer Festival Crew. Het is hier écht te vroeg voor…

Kom massaal en neem je vragen mee! Het LARP Zomer Festival team zal wat vertellen over hoe zij het weekend beleefd hebben, en belooft naar alle vragen te luisteren. En misschien zelfs wel antwoord te geven, wanneer de cafeïne is ingewerkt.

Probeer boogschieten een keer uit! Boogschieten lijkt complex en duur, dus in deze workshop kan je er achter komen of het iets voor jou is. Onder persoonlijke begeleiding van ervaren schutters kan je een keer proeven aan de basistechnieken van boogschieten.

Dit is een doorlopende workshop dus kom gezellig langs de boogschietbaan om een pijltje aan te leggen!

Duik in de geschiedenis met een van de oudste manieren van textiel maken. Nålebinding, needle binding of Naalbinden is het binden van een draad met niets anders dan een enkele naald.

Ju laat je kennismaken met de basis van het naalbinden. Je gaat zelf aan de slag met naald en garen, en je leert over de geschiedenis van deze historische voorloper van het breien en haken.

Ervaring met handwerken is niet nodig om aan deze workshop mee te kunnen doen.

Triggers: De beste manier om bij Naalbinden de wol te vervilten is met je eigen spuug. Dit ga je dus ook doen tijdens de workshop. Voor mensen die allergisch zijn voor wol zal er alternatief garen beschikbaar zijn.

Inschrijven verplicht
Aantal deelnemers: max. 6

Kleren maken de man! Dat is een bekend gezegde en binnen larp vertelt een kostuum heel veel over je karakter. Genoeg reden om eens in de diepte te gaan op kostuumontwerp.

Lindy is een ervaren kleermaker. Haar kennis specialiseert zich rond Europese historie en fantasy, maar ze heeft ook historische kennis van een paar gebieden buiten Europa. Zij begeleidt jou gedurende de workshop om een immersionistisch kostuum te ontwerpen- dat betekent dat alle laagjes niet alleen functioneel zijn maar ook qua uiterlijk en/of bouw IC geschikt!

Voorbereiding: Teken- of larp skills zijn niet nodig! Lindy maakt gebruik van voorgetekende modellen waardoor het moeilijkste gedeelte alvast gedaan is. Ook is ze gewapend met praktische vragen om zo het kostuum optimaal te maken!

Het is wel handig om alvast te oriënteren op de larp in kwestie. Wat voor setting is het? Welk werelddeel is het op geïnspireerd? Is er een Pinterest bord met voorbeelden van kostuums? Wat voor karakter heb je in gedachten? Neem dit soort kennis mee als je het al hebt om zo het ontwerpproces te stroomlijnen. Heb je nog geen idee? Geen punt. Fantaseren is leuk en Lindy draagt graag bij aan Slechte PlannenTM

Wil je een voorproefje? Deze workshop sluit aan op de lightning talk gegeven op LARP Zomer Festival 2021. De informatie hier besproken zal nogmaals aan bod komen.

Triggers: Er wordt gebruikgemaakt van voorgedrukte modellen en waarschijnlijk één of twee templates. Het is daarbij onmogelijk om alle gender identiteiten en maten te vertegenwoordigen.

Inschrijven verplicht
Aantal deelnemers: max. 10

Warstories, aka larp anekdotes, we kennen ze allemaal. We vertellen elkaar graag de verhalen over bijzondere gebeurtenissen, en we vertellen ze ook om veel verschillende redenen. Maar zoals iedereen weet verschillen larpers ook sterk van elkaar, en wat voor de ene een goede anekdote is valt voor de ander compleet plat. En dan hebben we het nog niet over de uitdaging van collega’s, familie en andere niet-larpende geïnteresseerden.

In deze workshop leer je:

  • De geschiedenis van anekdotes.
  • Waarom ze handig, nuttig en leuk zijn.
  • Technieken om anekdotes kort en bondig te vertellen.
  • Je verhalen aanpassen op je publiek en het beoogde doel. 
  • Wanneer je elkaar de ruimte kan (en hoort) te geven voor elkaars anekdotes.
  • De etiquette van goede verhalen uitwisselen..
  • …en ook vooral wanneer je het niet moet doen.

Mocht dit je interesseren, sluit je vooral aan bij de workshop en neem een paar goede verhalen mee!

Hoe kan je AI zoals ChatGPT en Midjourney gebruiken bij het ontwikkelen van je larps. Na een introductie over AI en een aantal voorbeelden gaan we actief aan de slag. We gaan personages met onderlinge relaties genereren, een stukje plot uitbreiden, fluff maken, sfeerbeeld creëren en nog veel meer. De ontwikkelingen op het gebied van AI gaan op dit moment razendsnel, dus wie weet wat er tegen de tijd van het festival allemaal nog meer mogelijk gaat zijn.

Triggers: Dit is geen ethische discussie. We gaan vooral in op de positieve manier waarop we AI in kunnen zetten bij het maken van larps.

Duur: 1 uur

Hoe vaak is het je niet gebeurd? Je zit op een larp in een intense dialoog of een ruzie tussen jouw personage en dat van een ander, en plotseling komt er iemand tussen met een “en dit vind ik er van!”? Of andersom. Hoe vaak is het je overkomen dat je dacht “hier wil ik onderdeel van zijn”… alleen om je halverwege je tekst te realiseren dat je misschien iets verstoord hebt. Maar ook het tegenovergestelde: stil blijven, iets niet doen omdat het onlogisch lijkt of eng is. En dan is de kans voorbij…

Het overkomt ons allemaal, zeker omdat larp 100% improvisatie is. Maar er zijn manieren om deze situaties te proberen te voorkomen. In deze presentatie gaan we het hebben over spelen in een ensemble, waar je aan kunt denken en hoe je elkaar en een situatie beter kunt aanvoelen. Aansluitend gaan we in een workshop oefeningen doen en kijken of de technieken ook in de praktijk werken.

Inschrijven: de lezing is toegankelijk voor iedereen, de aansluitende workshop is op inschrijving.

Een blackbox is een lege ruimte voorzien van de nodige techniek waarin een larp-organisator invloed heeft op alles wat er gebeurd. Door middel van licht, geluid, projecties, rekwisieten en soms zelfs geur kunnen er unieke scènes neergezet worden. Maar hoe bereik je nou precies het beoogde effect en op welke manieren kan je de emotionele ervaring die de spelers hebben naar je hand zetten.

Ork, Karin en Suus hebben in wisselende samenstelling honderden blackbox scènes en larps gecreëerd en ondersteund en leggen je graag alles uit.

Tijdens deze mix van een lezing en een workshop ga je aan de slag met de verschillende technieken die je in kan zetten in een blackbox. Daarbij gaan we vooral heel veel zelf ervaren en experimenteren. 

Deze workshop is vooral geschikt voor organisatoren of mensen die interesse hebben in het inzetten van blackboxes of het schrijven van een blackbox larp.

Inschrijven verplicht!

Door middel van positieve improvisatie oefeningen helpen we elkaar om het meeste uit je spel en het verhaal te halen met als doel om met meer zelfvertrouwen te larpen.

Met verschillende spelvormen gaan we spelenderwijs aan de slag om je uitbeelding van personages en je interacties met anderen te versterken.

Zo gaan we bijvoorbeeld spelen met:

  • Bewustwording en verdieping van je personage
  • Emoties van je personage uitstralen
  • Fysieke uitstraling
  • Status

Elfenoren, goblin neuzen en andere protheses, bijna elke larper gaat er vroeg of laat mee aan de slag. In deze demonstratie laat Emma zien welke materialen er allemaal zijn en hoe je ze aanbrengt. Hoe zorg je er nou voor dat je de randen netjes wegwerkt en hoe breng je een mooie egale kleur aan? Tijdens en aan het einde van de demonstratie is er de mogelijkheid om vragen te stellen.

Veel larp kostuums zijn ontzettend gaaf, maar waar laat je je spullen? Wat is dan toffer dan je eigen tasje of buideltje maken? Onder leiding van Lindy maak je een eigen buidel!

De workshop zal eerst een beknopte geschiedenis van tasjes en buidels geven om je wat inspiratie te geven voor wat je kan maken. Daarna zal ze een paar basissteken uitleggen zodat je vol vertrouwen aan het echte project kan beginnen. De tasjes mag je zelf helemaal ontwerpen en de spullen zullen voorhanden zijn. De stoffen “meegeleverd” zijn (stevige) organische stoffen (wol, katoen, linnen). Wil je dus met leer aan de slag? Dat kan zeker, maar neem dan zelf materialen mee (leer, een priem/leernaald en leer draad). Ook als je een stof hebt die gewoon een buidel moet worden, kan je deze het beste zelf meenemen (Tip, kleine restjes “cabbage” zijn wellicht zo op te maken!)

Lindy is de bedenker achter ROLE kostuumbouw, een naaister met de ambitie om andere kostuum bouwers hun stoutste larp dromen waarheid te laten maken. Ze leert je graag om met zowel algemene als alternatieve kennis een unieke stempel op jouw kostuum te drukken.

Accessoires zoals notitieboekjes en spell scrolls maken je personage soms helemaal af. Maar je weet niet zeker hoe je begint met extra sierlijke letters om die te schrijven en versieren.

Nieske neemt je stap voor stap mee in de magie van kalligrafie. We beginnen bij de basis: de technieken en regels die jou houvast gaan geven. Als je ziet en begrijpt wat het ritme van de vormen, letters en woorden is, kun je vanuit daar de basis gemakkelijk leren en jouw eigen stijl ontwikkelen.

Weet jij precies in welk jaar de eerste larp in Nederland plaatsvond? En de exacte naam van het wapenschuim dat iedere fabrikant gebruikt? Misschien kan je uit 20 verschillende opties moeiteloos bepalen welke patronen in de vroege Renaissance werden gebruikt, of welke meta-technieken er gebruikt werden in een obscure Finse Smurfenlarp?

Kom dan je kennis testen in de larp-pubquiz en strijd om de eeuwige roem en eer! En misschien leer je onderweg ook nog iets nieuws. 😉

Ben je niet zo ontzettend ervaren als larper? Of heb je meer zin om gewoon gezellig mee te kijken en ook nog wat te leren, terwijl andere mensen zich in het zweet werken voor de winst? Ook dat is natuurlijk mogelijk!

Triggers: geen

Inschrijven: Teams registreren zich op het event zelf bij de start van de quiz en krijgen dan een scoreformulier.
Aantal deelnemers: Onbeperkt, teams van maximaal 4 personen
Duur: 1:30 uur

Zoals de naam van het spel al doet vermoeden is Honey Heist, een heist rollenspel. Het jaarlijkse Honey Fest is begonnen, waar imkers aller landen zich verenigen om hun beste honing tentoon te stellen en hopelijk dit jaar de Grote Prijs te winnen. Het is aan de spelers om een gewaagd en briljant plan te verzinnen om alle honing, plus de hoofdprijs, buit te maken. De twist? Alle spelers zijn beren. Het spel wordt gespeeld met een gewone D6 dobbelsteen en alle spelers hebben slechts twee stats: crimineel en beer. Het spel duurt tussen de anderhalf en tweeëneenhalf uur, afhankelijk van de hoeveelheid spelers en de chaos die ze ontketenen.

Triggers: geen

Aantal deelnemers: 3 – 5
Inschrijven verplicht
Duur: 3 uur

Deelnemers tijdens de digitale editie van Honey Heist tijdens LARP Zomer Festival 2020

Tabletop RPG en larp zijn nauw aan elkaar verwant; spelers bedenken een personage en nemen die rol aan en de plotschrijver / spelleider stuurt NPC’s aan om te helpen het verhaal bij de spelers te brengen zodat zij de Grote Problemen in de wereld kunnen oplossen (of niet). Het meest zichtbare verschillen tussen die twee is dat bij Tabletop RPG’s je niet in weer en wind in een bos of op een veld probeert niet al te kwalijke vlekken in je kostuum te krijgen. De deelnemers zitten aan een tafel en maken samen een avontuur. Het tweede verschil is dat het plot-team, de spelleiders en alle NPC’s samengesmolten zijn in 1 persoon: de gamemaster. Of dungeon master, als je Dungeons & Dragons speelt. 

Dit LARP Zomer Festival kun je kennismaken met D&D in een korte D&Demo door dungeon master Diona. In de demo worden de basics van het spel uitgelegd waarna je samen met 3 a 4 andere helden een klein avontuur gaat beleven.

Triggers: geen

Inschrijven verplicht
Aantal deelnemers: 5
Duur: 1 uur

Iedereen maakt fouten. Hoe langer je larps organiseert, hoe meer je er gemaakt hebt. In dit panel onderkennen organisatoren hun fouten, en kun jij er misschien nog iets van leren. Ervaren organisatoren praten onder begeleiding van Karijn van der Heij en Sean Sauren over de fouten die ze gemaakt hebben, hoe ze deze ter plekke (soort van) opgelost hebben, en wat je ervan zou kunnen leren.

Een foto zegt meer dan 1000 woorden, en een goed visueel beeld kan een hoop doen om een larp goed te promoten.

Maar hoe zorg je dat een larp er op beeld goed uit ziet? Of dit nu foto’s zijn gemaakt tijdens een evenement voor op een site of social media, of een promotiefilmpje gemaakt vóór de allereerste editie, er zijn een hoop dingen waar je aan kan denken om het er net een stukje mooier uit te laten zien.

En dat is waar we het, aan de hand van een aantal stellingen, in deze discussie cirkel over gaan hebben. 

Of je nu een nieuwe larp begint, je bestaande larp meer wil promoten, of gewoon graag beeldmateriaal maakt van larp, sluit vooral aan! Dan kunnen we vooral kennis delen om hierna larp nog toffer te laten zien! 

Gericht op: Larp organisatoren, fotografen of anderen die bezig zijn met larps en media

Tickets

25 - 27 augustus

Weekendticket

  • Volledig programma
  • Ontbijt zaterdag & zondag
  • Lunch zaterdag & zondag
  • Avondmaaltijd vrijdag
  • Luxe BBQ zaterdag
  • Snacks
  • Onbeperkt non-alcoholisch drinken
  • Overnachtingen in gebouw of eigen tent
za 26 augustus

Dagticket

  • Volledig zaterdag programma
  • Lunch
  • Luxe BBQ
  • Snacks
  • Onbeperkt non-alcoholisch drinken

De locatie

Het Mussennest is een populaire larp locatie op de Hoge Veluwe. Voorzien van diverse binnenlocaties, een bar, slaapzalen en een eigen bos. Er is de mogelijkheid om een tent op te zetten als je niet op een slaapzaal wilt slapen.

Plattegrond locatie

Adres

Beekdalseweg 1
6731 SG Otterlo

Bereikbaarheid

De locatie is goed aan te rijden met auto. Parkeren kan langs de weg. OV reizigers stoppen op de bushalte in het dorp. Vanaf de bushalte is op aanvraag een gratis pendeldienst naar de locatie beschikbaar.

Toegankelijkheid

Het Mussennest is grotendeels rolstoel toegankelijk met rolstoelvriendelijk sanitair. Helaas zijn sommige locaties minder rolstoeltoegankelijk (bijvoorbeeld het bos). Als een programma item minder rolstoeltoegankelijk is dan staat dit erbij vermeld.

Veelgestelde vragen

Ja en nee. Het LARP Zomer Festival is in de eerste plaats vooral een gezellig festival om andere larpers te ontmoeten en kennis op te doen. Maar we bieden ook diverse Short Larps aan waarbij een kostuum wenselijk kan zijn. Dat zal dan vermeld staan bij de programma onderdelen.

In principe hoef je geen kostuum mee nemen, we nodigen je vooral uit om kleding aan te trekken waar je je prettig in voelt. Maar dat mag zeker een mooi kostuum zijn!

We bieden een pendeldienst aan voor de vrijdagavond, zaterdagochtend, zaterdagavond en zondagmiddag. Deze pendel zal rijden van en naar de bushalte. De pendeldienst is een gratis service, maar dit betekent wel dat we niet constant zullen rijden en zo veel mogelijk ritten combineren.

Verzoeken voor de pendeldienst kunnen tot woensdag 16 augustus 20:00 ingediend worden via info@larp-platform.nl.

Stuur ons een mailtje op larpzomerfestival@larp-platform.nl en dan noteren we dit voor je. Houd er echter rekening mee dat er naast EHBO’ers en een standaard verbandkoffer geen zorgverleners aanwezig zullen zijn vanuit de organisatie. Je bent dus zelf verantwoordelijk voor je gezondheid.

Het LARP Zomer Festival is voor deelnemers vanaf 16 jaar. Er is geen maximumleeftijd. Sommige programma-onderdelen zijn vanwege de onderwerpen enkel toegankelijk vanaf 18 jaar.

We hebben een maximaal van 100 binnen slaapplekken, op dat moment zijn er alleen nog weekend tickets voor mensen die in een tent willen slapen en dagtickets te koop. Het kan dus gebeuren dat tickets uitverkopen.

Wij willen graag larp voor iedereen beschikbaar houden, daarom hebben we ook tickets die bij een kleine beurs passen. Je kunt een Kleine Beurs Ticket kopen zonder dat er vragen worden gesteld, maar hou er wel rekening mee dat er een gelimiteerd aantal beschikbaar is.

Bij het bestellen van je ticket kun je kiezen voor de opties Kleine Beurs en Sponsor, waarbij de optie voor Sponsor een donatie is die wordt gebruikt voor het bekostigen van Kleine Beurs Tickets.

Het LARP Platform stelt zelf ook 5 Kleine Beurs Tickets beschikbaar.

We hebben verschillende soorten korting beschikbaar:

  • Kleine Beurs Tickets: Je kunt hier gebruik van maken als je het financieel krap hebt. Als jij het nodig hebt kun je hier gebruik van maken: No Questions Asked. Het aantal beschikbare Kleine Beurs Tickets vanuit de organisatie is 5, maar er kunnen meer kleine beurs tickets beschikbaar komen door de donatie van Sponsor Tickets.
  • Bijdragers korting: Als je minimaal 2 uur bijdraagt tijdens het festival, bijvoorbeeld door het organiseren van een programma onderdeel, bieden we je een kortingscode aan van 10% op de ticketprijs. Deze korting gaat altijd in overleg met het team.
  • Vrijwilligerskorting: Als je het grootste deel van het weekend bezig bent met organiseren dan kun je gebruik maken van de vrijwilligerskorting. Je ticketprijs is dan gelijk aan de kostprijs. Stuur ons een berichtje op peter@larp-platform.nl als je wilt bijdragen.

De foto’s van de afgelopen edities van het LARP Zomer Festival zijn hier te vinden:

Het team

Het LARP Zomer Festival is een evenement van Stichting Verhaal in Uitvoering, een non-profit stichting met als doel om larp leuker, beter en toegankelijker te maken.

Peter (hij/hem)

Hoofd productie

Yvon (zij/hen)

Communicatie

Desire (zij/haar)

Communicatie

Suus (die/zij)

Programma

Sean (hij/hem)

Programma

Irene (zij/die)

Programma

René (hij/hem)

Programma

Lies (zij/haar)

Programma

Menno (hij/hem)

Productie

Kasper (hij/hem)

Productie

Contact

Heb je nog vragen over het LARP Zomer Festival? Neem vooral contact met ons op! We reageren het snelst via e-mail!

Ticketverkoop is reeds geopend

25 - 27 augustus
Weekendticket
za 26 augustus
Dagticket

Het Mussennest Otterlo
terug naar boven