Bleed: Gedeelde emoties tussen persoon en personage

2 april 2017 Door Jolanda Snellenberg

Sommige termen laten zich lastig vertalen, maar zijn wel de moeite waard om het over te hebben, omdat ze een heleboel kunnen duiden. Bovendien kan je pas bewust ergens mee spelen, als je je er bewust van bent. Een van mijn favoriete termen in deze categorie is ‘bleed’.  Het is geen makkelijke term, met veel nuances en veel verschillende vormen, maar ik wil toch een poging doen om jullie een beetje in te leiden in de wereld van bleed. Iedereen die wel eens gelarpt heeft, heeft er denk ik al wel mee te maken gehad namelijk!

Wat is bleed?

Bleed is simpel gezegd het overvloeien van je eigen persoon in je karakter en andersom. We maken onderscheid tussen twee ‘richtingen’ van bleed:

  • bleed-in: hierbij heeft je echte ik invloed op je karakter. Bijvoorbeeld, je hebt een OC een slechte week gehad en daarom heeft ook je karakter een korter lontje. Of, waar ik vaak last van heb, je hebt het OC heel erg naar je zin en daardoor loopt je karakter ook te grijnzen, ondanks dat die daar misschien geen reden toe heeft.
  • bleed-out: hierbij heeft je karakter invloed op je eigen ik. Bijvoorbeeld, je karakter gaat een groots gevecht aan en je vindt het echt eng. Of je karakter heeft ruzie gehad met een ander karakter en je vindt daarom die persoon OC ook minder aardig.

Bleed kan zowel tijdens het evenement gebeuren, als erna. Zo kunnen karaktereigenschappen of trekjes van je karakter ook de dag na de LARP nog onverwacht de kop opsteken in je echte ik.

In dit artikel wil ik focussen op emotionele bleed, oftewel, het overvloeien van gevoelens en emoties. Bleed in de vorm van maniertjes, meningen, etc. zijn minstens zo algemeen en veel van de voorbeelden die ik noem, gelden voor alle vormen van bleed. Maar persoonlijk vind ik emotionele bleed het meest interessant om actief iets mee te doen. Voor mij persoonlijk is het de kunst om bleed-in zoveel mogelijk te voorkomen en bleed-out zoveel mogelijk op te zoeken.

Bleed-in

Ik wil dat mijn eigen ik mijn karakters zo min mogelijk beïnvloed, dus zo weinig mogelijk bleed-in. Hiermee probeer ik te voorkomen dat bijvoorbeeld al mijn karakters op elkaar gaan lijken. Ik vind het juist leuk om zoveel mogelijk verschillende dingen uit te proberen. Zodra (veel) bleed-in optreed, wordt het steeds lastiger om je rol uit te spelen en je karakter te sturen. Soms kan ik me ook gewoon heel slecht inleven in een bepaald personage, omdat ik het me OC niet kan voorstellen. Of ben ik heel druk met wat ik maandag na de LARP moet doen. Ik ben dan zoveel mezelf dat ik mijn karakter niet eens meer kan zijn.

Wat ik wel eens doe om bleed-in minder storend te maken, is zaken waarvan ik weet dat ze altijd bleeden, gewoon in mijn karakter schrijf. Ben jij heel bang voor spinnen? Je karakter misschien ook wel. Ben jij slecht in spreken in het openbaar? Je karakter beter dan ook. Daarmee maak ik het mezelf makkelijker om mijn karakter uit te spelen. Wat mij betreft hoef ik niet altijd super buiten onze comfort zone te spelen, soms wil ik gewoon een leuk karakter wat op monsterjacht gaat!

Bleed-out

Aan de andere kant, om de ervaring zo intens mogelijk te maken en misschien om er zelfs iets van te leren over hoe mensen werken, vind ik bleed-out geweldig. Als mijn karakter in paniek is, wil ik in paniek zijn. Ik wil zoveel mogelijk voelen en instinctief kunnen reageren, in plaats van mijn karakter te moeten ‘sturen’. Op zijn best, kan bleed-out leiden tot geweldige momenten, waar je ik en je karakter niet meer te onderscheiden zijn. Vaak zijn dit super intense momenten, zogenaamde ‘catharsis’.

Bleed-out heeft wel zijn vervelende kanten. Als ik iemand IC niet aardig vind, kan het door bleed voorkomen dat ik OC iemand ook niet leuk meer vind. Ook kunnen grenzen waar je OC mee zit, getriggered worden door IC gebeurtenissen. Waar ik persoonlijk vroeger wel eens last van had voordat ik me bewust was van bleed: persoonlijkheidstrekjes blijven ook de dagen na de LARP nog ‘hangen’.

Tips

Daarom is het belangrijk om je karakter en je echte ik wel zoveel mogelijk gescheiden. Gelukkig zijn daar wat truukjes voor. Op zich is dit een heel artikel waardig, waar ook in de post over de after-LARP-dip al wordt ingegaan. Maar hierbij toch een paar specifiek op bleed gerichte tips:

  • Heb het over je karakter alsof het daadwerkelijk een ander persoon is. Door de praten over “Mijn karakter deed X” in plaats van “Ik deed X” maak je duidelijk dat er een verschil is tussen jou en je karakter. Dit kan zowel naar jezelf als naar een ander prettig zijn om duidelijk het onderscheid te maken.
  • Natuurlijk gaan we er vanuit dat wat iemands karakter doet, niet per sé de mening van de persoon achter het karakter is. Maar iets rationeel weten en iets daadwerkelijk weten is niet altijd hetzelfde. Praat na met de mensen waarmee je intens spel hebt gehad. Let hierbij ook op het bovenstaande punt. Vertel dat je niet echt boos was, hoe je beleefde dat die persoon je ontvoerde, hoe een actie OC aankwam. Vertel het elkaar en dan niet alleen de helden-verhalen, maar juist de dingen die je echt raakten. Daar kan je misschien ook nog iets van leren!
  • Gebruik je kleding om jezelf van je karakter te onderscheiden. Trek je pakje pas aan als je bijna IC gaat en trek je pakje zo snel mogelijk weer uit als je OC gaat. Dit hoeft niet je hele kostuum te zijn, een essentieel onderdeel kan genoeg zijn om het onderscheid te maken, zoals bepaalde sierraden of een hoofddeksel. Gebruik je kostuum zoals je je bed zou moeten gebruiken, alleen slapen in bed en alleen in bed slapen!
  • Meet je karakter een bepaalde manier van bewegen of van praten aan. Daarmee koppel je je karakter aan een bepaalde manier van gedragen. Het is een stuk makkelijk om met die maniertjes het verschil tussen jezelf en je karakter aan te geven. Hiermee kan je tijdens het spel makkelijker IC komen en mogelijk zelfs meer bleed-out tijdens het spel beleven. Maar ook zijn maniertjes makkelijker ‘uit te zetten’ dan gedachtestromen. Hierdoor is het makkelijker OC gaan.

Bleed blijft een lastig begrip. Want soms kan het leuk zijn, maar soms ook heel vervelend. Ik denk dat we er allemaal voor onszelf achter moeten komen wat we fijn vinden. Ik denk dat zeker bij bleed geen ultieme waarheid is. Meer weten over bleed? Lees dan dit: https://nordiclarp.org/2015/03/02/bleed-the-spillover-between-player-and-character/


terug naar boven