Avondvermaak: Spin the Bottle
Je kent het wel: je zit met z’n allen rond een tafel in de ‘herberg’ en de actie voor de avond is voorbij. Er wordt geproost op de goede afloop en de eerste OC gesprekken beginnen. Het is eigenlijk ook al lang tijd uit. Een medespeelster maakt luidkeels bezwaar tegen het OC gaan, blijkbaar ben je niet de enige die zin heeft om verder te spelen. Maar iedereen lijkt moe en er is geen duidelijk IC gespreksonderwerp. En alleen IC bier drinken en slap ouwehoeren lijkt niet echt bevredigend.
Side note:
Deze blogpost gaat niet over of het een beter idee is om IC te blijven of OC te gaan als de actie voorbij is. Doe wat je leuk vindt en zorg dat je elkaar niet in het vaarwater zit. Er zijn vele goede redenen om wel OC te gaan, dit is dus geen betoog om IC te blijven.
Dus. Niet echt zin om OC te gaan, maar hoe maak je het gezellig met je medespelers die je misschien niet goed kent? Of in ieder geval IC niet goed kent? In een andere blogpost staan dobbelspellen beschreven, dat kan prima werken. Soms ben je niet op zoek naar meer diepgang maar gewoon naar iets om te doen.
Maar als je wel meer spel wil: dit is een uitgelezen moment om je band met je mede-personages te verdiepen. De meeste spelers hebben veel meer achtergrondverhaal verzonnen dan je lief is, en opsommingen hiervan zijn zonder uitzondering slaapverwekkend. Maar IC gesprekken over deze achtergrond kunnen wel weer interessant zijn omdat het conflict of eensgezindheid kan opleveren. Kortom: spel.
De eerste keer dat ik me in zo’n situatie bevond begon het met semi-geïnteresseerde vragen: waar kom jij vandaan, wat wil je bereiken in het leven, waarom ben je hier? Gortdroog en het gesprek sloeg dan ook al snel dood. Alles veranderde toen we besloten er een spel van te maken en zo ontstond ‘Spin the bottle: Truth or Truth’.
De regels
De regels zijn simpel: je draait de fles en je mag IC een vraag stellen aan de persoon waar de fles naar wijst. Die persoon heeft de traditionele keuzes om de vraag naar waarheid te beantwoorden, of de vraag naar waarheid te beantwoorden.
En het mag best flauw en onzedig worden. Elkaar uithoren over wie je IC leuk vindt is altijd een goed begin. Het is tenslotte laat en flauwheid bevordert de gezelligheid. Maar als het een beetje meezit stuit je ook op andere onderwerpen. Je weet dat je beet hebt als mensen moeilijk doen en antwoorden ontwijken. Tijd om door te vragen bij een volgende draai. En de truth or truth is een mooie manier om je medespelers op een realistische manier geheimen te laten delen. Als je niet naar waarheid had willen antwoorden, dan had je maar niet mee moeten doen!
Even een reality check tussendoor: niemands achtergrond is zo goed uitgewerkt dat je op alle vragen antwoord kunt hebben. Het is ook niet erg als je geen duister geheim hebt voor je medespelers om achter te komen.
Voor beginnende spelers lijkt het spel misschien intimiderend, maar ik denk dat het juist extra goed is om mee te doen. Je wordt gedwongen om ter plekke achtergrond te improviseren en na te denken over je personage. Zelfs als je geen leuke antwoorden hebt, dan nog weet jij zelf achteraf meer over je personage dan voordat je begon.
En als je wat meer ervaring hebt en je beter in je rol zit kun je dit spel ook prima gebruiken om je medespelers uit te horen. Ben je op zoek naar een bondgenoot voor een snood plan? Ben je benieuwd waar je medespelers zich mee bezighouden? Dit is je kans!
Het is trouwens ook goed mogelijk om via dit spel een conflict te escaleren. Je moet er wel zin in hebben aan het eind van een spelavond, maar als je een geschilpunt weet dan kun je hierop inzoomen en het vuur aanwakkeren.
Uiteraard raad ik je van harte aan om je ‘s nachts opgedane kennis overdag gruwelijk te misbruiken. De blikken van ongeloof als je de geheimen publiek wereldkundig maakt kunnen heel fraai zijn. Maar je kan het ook prima subtiel spelen. Hoe dan ook: spelers neigen op hun geheimen te zitten, dus doe iets met deze kennis.
Destijds zijn we trouwens bewust niet begonnen met ‘truth or dare’ omdat een dare ietwat lastiger is IC en we in een kwetsbare context waren (spelers die elkaar niet zo goed kenden). Maar het kan natuurlijk prima. Met bonuspunten als je de dare kunt uitstellen tot de volgende dag om er ook andere spelers mee te vermaken.
En er zijn natuurlijk veel varianten te verzinnen op het thema. Ik ben uiteindelijk uitgekomen op een culturele variant waarbij we de -destijds belangrijke- wortel incorporeerden in ‘wortel of waarheid’. Je moet nog steeds de waarheid vertellen, maar je hebt de keuze om je mond vol te stoppen met wortels zodat je antwoord onverstaanbaar is. Werkt in de praktijk precies even goed omdat alleen de flauwe antwoorden met wortels worden verdoezeld en spelers zelfs soms wat meer lef krijgen (met flauwe antwoorden) als ze denken dat het onverstaanbaar is.
Dus, als je ‘s nachts IC door wilt babbelen dan heb je nu een optie om het extra leuk te maken. Enjoy!
Aanmelden nieuwsbrief
Contact
Wil je samenwerken met LARP Platform, heb je vragen of opmerkingen? Neem dan contact met ons op.
LARP Platform is onderdeel van Stichting Verhaal in Uitvoering.