Estera: De introductie

30 maart 2017 Door Nicholas Claaszen

Ben je benieuwd hoe een nieuw LARP evenement opgezet wordt, of ben je zelf al bezig en wil je weten hoe anderen dit aanpakken? Met deze serie artikelen gaat het team van Estera, een gloednieuw evenement, je op de hoogte houden van hun voortgang. Vandaag beginnen we met het eerste artikel: een korte introductie van Estera en het team.

Estera is nieuw! Estera is ontzettend uitgebreid! Maar bovenal is Estera experimenteel. Na bijna twee jaar van opbouwen wil ik vandaag met trots dit nieuwe evenement aan jullie voorstellen.

Wat is Estera?

Om te beginnen is Estera een LARP, maar wel met een aantal twists. Als eerste kijken we naar de setting: Estera is gebouwd op een levende wereld met een rijke geschiedenis. Deze wereld kende magie alleen als verhalen en mythen, maar een week voor het allereerste evenement kleurt de hemel hel wit en verschijnt er ineens magie in de wereld. Het spel speelt zich af in een kleine handelspost, Groene Toren, in het epicentrum van deze nieuwe kunsten. Het is plotsklaps het middelpunt van de wereld geworden en trekt van heinde en verre mensen aan.

Dan komen we meteen uit bij de focus van het evenement: met de nieuwe kunsten van de magie waarvan de regels niet bekend zijn en een rijke, veelal verloren wereldgeschiedenis zal er meer dan genoeg te ontdekken, onderzoeken, en experimenteren zijn. Omdat de handelspost tussen de Ambassade-Steden van de drie grootste rijken staat zal er ook genoeg te keuvelen en verhandelen zijn voor politici en handelaren.

Hoe gaan we dat doen?

Om je niet te veel te beperken in je reis heeft Estera een simpel vaardigheden systeem. In plaats van een complex systeem met vaardigheidspunten en vaardigheidsbomen werkt Estera met een ‘mix & match’ achtergrondsysteem. Door bij karakter creatie achtergrond-onderdelen te kiezen krijg je toegang tot een selectie aan bewust non-specifieke vaardigheden welke je zelf verder mag invullen. Je staat helemaal vrij om zoveel of zo weinig achtergrond-onderdelen te kiezen als je wilt zolang je er maar een coherente achtergrond van weet te maken!

Veel ontdekken, onderzoeken, en experimenteren betekent meestal ook ‘veel spelleider nodig’ maar ook hier hebben we een oplossing voor gevonden. Met de ervaringen die we op hebben gedaan als spelleiders van Einheri hebben we een plan uitgewerkt voor het gebruik van computers. Deze ‘digitale spelleiders’ kunnen veel van de last die het ontdekken van de nieuwe regels van magie met zich mee neemt opvangen. Natuurlijk zorgen we ervoor dat alles netjes weggewerkt is en de aanwezigheid van elektronica de sfeer so min mogelijk breekt. Overigens zorgen we ook voor een uitgebreid team van veld spelleiders wat handig is want…

Estera gaat niet werken met figuranten of spelers maar met deelnemers. Als je je inschrijft maak je een personage en geef je op een schaal van ‘absoluut niet’ tot ‘erg graag’ aan hoe vaak we je uit je normale personage mogen halen en voor welk soort rollen. We zorgen hierbij dat we goed in de gaten houden dat je geen plot wat voor jou personage belangrijk is mist maar willen je hiermee ook de mogelijkheid geven om even iets te doen wat compleet niet bij je normale personage past. Speel je normaal de ingetogen professor maar wil je toch even wat schedels breken? Dan regelen we dat. Voor de rollen met veel geheime informatie of waarvan het plot belangrijk is voor de alle deelnemers zullen de veld spelleiders inspringen.

Dialoog

Als laatste ‘twist’ is voor ons de dialoog met deelnemers erg belangrijk. Uiteindelijk zijn veel van onze keuzes nieuw en experimenteel en mogelijk gaat niet alles werken. In overleg met onze deelnemers gaan we kijken wat wel werkt maar vooral ook naar wat niet werkt of wat beter kan. We willen graag oplossingen vinden voor problemen die al langer in LARP-land spelen zoals de discussie over intimiteit tussen personages, en metagamen.

Het belangrijkste is dat we Estera samen met de LARP community opzetten en dat we op ieder moment beloven te luisteren. We hopen samen met jullie de fijnste LARP ooit te maken.

Praktische informatie

Dan zetten we nu nog even de praktische informatie op een rijtje:

  • Het eerste event staat gepland voor begin 2018.
  • We zijn een 18+ evenement en gaan hier geen uitzonderingen op maken.
  • Estera is een luxe-evenement. Onze prijzen gaan wat hoger uitvallen maar je krijgt hier wel een all-inclusive evenement met bedden op mooie locaties voor terug.

Maandag zijn onze website en Facebook live gegaan. Op estera-larp.nl kun je veel meer informatie over het evenement, de volkeren, en onze plannen vinden. Ook kun je er op dit moment heel veel informatie over de culturen waar je personage vandaan kan komen vinden.

Via onze Facebook blijven we graag met je in contact en delen we informatie. Heb je geen Facebook maar wil je toch op de hoogte blijven? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief via deze link. Wil je liever even met ons praten? Stuur dan een mailtje naar info@estera-larp.nl of gebruik het contactformulier op de website.

Gedurende de rest van het jaar zal er steeds extra informatie naar buiten gebracht worden. Het volgende punt op de agenda zijn de magie-stromen. We schrijven ook iedere keer een nieuwe dev blog post dus houd de LARP Platform goed in de gaten!

Dan sluit ik de introductie van het evenement nog even af met een oproep: In samenwerking met een bekende LARP fotografe zoeken we enkele personen die voor onze website op de foto willen in de kleding van onze verschillende volkeren en stammen. Heb je interesse? Geef je dan op via dit formulier.

Het team

Nu dat we de introductie van het evenement gehad hebben, wil ik het nog even over het team hebben. Uiteindelijk gaat deze serie artikelen toch over hoe onze ervaringen rond het opzetten van een nieuwe LARP-evenement. Het is dan ook stiekem best belangrijk om te weten om wiens ervaringen het allemaal gaat. Op moment van schrijven zijn de teamleden:

Ben Colijn: Ben is hoofd spelleider bij Einheri en voorzitter van LARP vereniging Attila. Ben heeft inmiddels meer dan een decennium aan LARP-ervaring, zowel als speler als als spelleider en organisator. Voor Estera komt Ben wederom opdraven als hoofd spelleider. Daarnaast schrijft hij veel van de wereld uit. 

Nicholas Claaszen: Spelleider en coördinator bij Einheri. Ook Nicholas zit inmiddels in zijn tweede LARP-decennium met vooral ervaring als speler en crew. Zijn focus ligt vooral op het combineren van moderne techniek en LARP. Binnen Estera verzorgt hij de IT en creatieve inspiratie. Nicholas is tevens verantwoordelijk voor het Dev Blog (deze dingen dus, hallo!)

Robin MacDaniel: Robin is secretaris van LARP vereniging Attila en speler bij zowel fantasy als post-apocalyptische LARPs. Robin is vooral bezig met het maken van props en het werken met natuurlijke materialen. Binnen Estera bewaakt Robin de voortgang en staat hij garant voor de kleine details die alles tot leven wekken.

Ashley Verkerk: Ashley is lid van het Fase 3 Propsteam en een speler op veel verschillende evenementen. Wanneer zij niet aan een auto (meestal haar eigen) sleutelt is ze wel bezig met props bouwen voor een aankomend evenement. Naast haar ervaring op dit gebied helpt zij ook bij world building.

Het huidige Estera team kan overigens versterking gebruiken. Zie jij het zitten om deel te zijn van deze uitdaging en kun je je vinden in de intro? Neem dan gerust even contact met ons op voor een ‘sollicitatiegesprek’ door een mailtje te sturen naar info@estera-larp.nl!


terug naar boven