Het ontstaan van Wakikasa
Vandaag heb ik voor jullie een lang verhaal over hoe mijn eigen LARP Wakikasa tot stand is gekomen. Eigenlijk voornamelijk een lange intro, aangezien ik denk dat ik al veel langer bezig ben met werken naar dit punt en ik wil graag proberen over te brengen hoeveel ideeën er continu in mijn hoofd rondspringen, zodat je een beeld krijgt bij waarom ik met mijn eigen LARP begonnen ben.
Films, boeken en een symphonie schrijven
Al zolang ik me kan herinneren heb ik een ongebreidelde hoeveelheid fantasie. Als kind liep ik al lezend naar school en net als andere kinderen bedacht ik met mijn zusje en vrienden steeds weer nieuwe personages, verkleedden we ons en speelden we hele verhalen uit. Dus toen ik ouder werd en over LARP hoorde wilde ik niets liever dan meedoen, maar 15 jaar geleden was ik nog niet echt bekend met online zoekmachines en ik wist niet hoe ik een LARP kon vinden. Gelukkig is dat tegenwoordig een stuk gemakkelijker. In de jaren dat ik graag wilde larpen, maar nog niet wist hoe, heb ik talloze verhalen bedacht. Sommige heb ik opgeschreven, soms tot het halve boeken waren. Helaas had ik nooit het geduld om het af te maken. In mijn hoofd waren het echter al series van minstens vijf boeken, was er een film gemaakt inclusief symphonieën en wist ik al hoe ik de afleveringen van de tv-serie vorm zou geven. Helaas zijn dit vrij onhaalbare doelen voor een tiener, maar ik ben er toendertijd wel in geslaagd om samen met een vriendin een eigen taal te bedenken terwijl we eigenlijk huiswerk moesten maken. Wij konden deze taal zelf bijna vloeiend spreken en schrijven in het eveneens zelfbedachte schrift. De taal is uiteindelijk in de kast beland samen met de vele half afgeschreven verhalen.
Toen ik eindelijk met LARP in contact kwam kon ik in elk geval al mijn ideeën voor personages kwijt. Ik heb van alles gespeeld: van ork tot zwangere vrouw, van barbaar met tweehander tot dryade, en het was geweldig! Maar ik wilde meer. Dit uitte zich eerst in de vorm van plot-schrijven voor een event waar ik vaste NPC was. Maar waar ik eerst een heleboel ideeën had, kwam er niets meer uit mijn pen toen het eenmaal mocht. Dus ik ben daar vrij snel mee gestopt. Kort daarna heb ik mijn zelfbedachte taal, Bedjaans, weer uit de kast gehaald en de vraag op Facebook gegooid wie er zin had om met mij die taal te leren.
Verrassend genoeg was daar daadwerkelijk interesse voor en dit resulteerde in een lesboek, een Facebookgroep en een chatgroepje. Toen kreeg ik van één van mijn ‘studenten’ de vraag of hij de taal mocht gebruiken op Vortex Adventures als de taal van de feyfolk. Dit is een ras dat oorspronkelijk van de wereld Heimr komt, maar vanwege de aard van de setting ook te spelen is op Vortex Adventures. Hij was in eerste instantie de enige, maar er kwamen steeds meer feyfolk bij (waaronder ikzelf een keer) en uiteindelijk is Bedjaans de officiële taal van de feyfolk geworden. Dankzij die spelers spreken er op VA een flink aantal mensen een paar woordjes Bedjaans. Probeer maar eens wat er gebeurt als je om ‘smikl’ vraagt.
Een wandeling in mei
En dan komen we nu eindelijk bij het punt waar ik naartoe aan het werken was. Op een dag in mei 2016 was ik met mijn 3-jarige kind een wandeling aan het maken hier in de omgeving. Ik was bewust op zoek naar een natuurplek uit het zicht, waar ik wellicht met vrienden een keer een roleplay-middagje kon organiseren. We kwamen terecht bij een meertje waar we omheen gewandeld hebben. Op een bepaald punt week het pad af van het water en op het stuk daartussen was een stukje wilde natuur ontstaan. Het bleek dat je daar bijna volledig ongezien kon rondlopen en bovendien werd het pad ernaast nauwelijks gebruikt. Terwijl ik daar zo rondliep met een energieke peuter kwam het idee in mij op van een wereld waar mensen verbonden zijn aan elementen. Dan natuurlijk niet de standaard elementen, maar iets originelers. Op dat moment wist ik nog niet hoe precies. Terwijl ik naar huis liep bedacht ik dat mensen dan een test konden doen om te zien welk element het beste bij hen zou passen en bedacht ik de eerste paar elementen.
Die avond kwam mijn broertje op bezoek en ik vertelde hem mijn idee. Hij was er heel enthousiast over en begon gelijk mee te denken over welke elementen er nog meer zouden zijn, wat hun eigenschappen waren en welke vragen we in de test konden verwerken. Die avond is Wakikasa geboren. Toen nog bedoeld voor kleine low-budget roleplay middagen bij mij in het park.
Het maken van een wereld
In de maand erna is Wakikasa steeds verder gaan groeien. Waar die naam vandaan komt laten we overigens nog even in het midden. Andries en ik hebben samen de oorsprong van de wereld bedacht en de eerste rode lijn voor het plot en we hebben alle elementen uitgewerkt en vormgegeven met karakteristieken, eigenschappen, kleurvoorkeuren, mode, moodboards en nog veel meer. Daarnaast gebruikte ik mijn fantasie om een wereldkaart te maken, een regelsysteem, en loresheets met handgetekende afbeeldingen. We hebben mijn zelfgemaakte taal ingevoerd als een één van de talen van Wakikasa.
Ondertussen hadden we met hulp van enkele vrijwilligers de test geperfectioneerd en een Facebook-groep aangemaakt om te zien of er interesse was. Ons idee voor de eerste keer was om een roleplay middag te houden met maximaal tien spelers en alleen wijzelf als zowel SL’s als NPCs. Er was inderdaad interesse en we hadden uiteindelijk negen man bij elkaar die samen met ons de setting getest hebben en Quest 1 – Meet the avatars hebben meegemaakt. Ondanks een paar kleine valkuilen beviel het heel goed bij zowel bij de spelers als onszelf.
Wakikasa nu
Hierna zijn we langzaamaan gaan uitbreiden en inmiddels hebben we een website met verborgen elementaire pagina’s, een KVK-nummer en opties tot iDEAL-betalingen en zijn we bezig met de voorbereidingen voor Quest 4. Een kort LARP-weekend, met veel plot en (hopelijk) een hoog niveau roleplay van de veertig deelnemers. Niet geschikt voor beginnende LARP’ers, wel geschikt voor de mensen die er graag diep in duiken. Wellicht dat we in de toekomst nog verder gaan groeien, maar voor nu bevalt dit goed. Een jaar geleden had ik echt niet verwacht dat we nu al zo ver zouden zijn.
En weer terug naar onze oorsprong (nu al)
We realiseren ons wel dat we inmiddels ons oorspronkelijke idee een beetje kwijtgeraakt zijn. Vanwege alle kosten die komen kijken bij een event met een overnachting is Wakikasa niet meer zo low-budget. Daarnaast is het niet langer een vrijblijvend middagje in het park waarvoor je niet je hele camping gear hoeft in te pakken. Daarom hebben we nog een nieuw plan en dat plan heet Ilis. Komende quest krijgen de spelers hier voor het eerst informatie over, maar OC kan ik hier alvast een sneak preview geven.
Ilis is een deel van Wakikasa, afgesloten van de rest van de wereld. Met behulp van bepaalde personen kan je er naartoe als er dingen zijn die je graag wil leren, maar je daar weinig mogelijkheid toe hebt. Ilis zal weer zijn zoals ons oorspronkelijke plan: een low-budget middagje roleplay, met als extra aspect dat dit specifiek bedoeld is voor nieuwe larpers. Wij willen met Ilis een makkelijke instap creëren voor onervaren larpers door samen met hen het regelsysteem door te nemen, een personage te bouwen, en te begeleiden bij het kostuumbouwen. Daarnaast willen we hen op de middag zelf voorlichting geven over algemene regels, handigheidjes en veilig vechten, om dat vervolgens allemaal om te zetten in de praktijk door een paar uur rollenspel samen met ervaren larpers.
De toekomst van Wakikasa
Wellicht dat we ooit nog grotere events gaan draaien (er liggen al plannen voor een complete stad met 200 deelnemers) maar voorlopig hebben we onze handen vol aan de kleinere evenementen. Bovendien is het plot voor de komende evenementen al ingepland, dus laten we dat eerst maar gaan spelen. Zien we jou op de volgende Quest?
Aanmelden nieuwsbrief
Contact
Wil je samenwerken met LARP Platform, heb je vragen of opmerkingen? Neem dan contact met ons op.
LARP Platform is onderdeel van Stichting Verhaal in Uitvoering.