Een kleinschalig larp festival vol nieuwe ontmoetingen en ervaringen

Een festival vol gezelligheid en lekker eten, met een uitgebreid programma aan workshops, lezingen, tabletop avonturen en korte larps. Of je nu gloednieuw bent in de wereld van larp, een veteraan met jaren ervaring of een organisator: er is genoeg te zien en te beleven!

De perfecte plek om te starten met larp!

Het festival heeft een laagdrempelig karakter, waardoor je snel nieuwe vrienden maakt door middel van de verschillende activiteiten. De kleinschalige opzet met maximaal 120 deelnemers in een rustige omgeving vormt een veilige plek om nieuwe ervaringen op te doen.

Wat is larp?
Activiteiten tijdens het LARP Zomer Festival 2019
Activiteiten tijdens het LARP Zomer Festival 2022

Oude bekenden en nieuwe vrienden

Of je nu al jaren larpt of voor het eerst komt kijken bij deze geweldige hobby, ons programma biedt gegarandeerd iets leuks voor je.

Programma

De indeling van het programma kun je terugvinden in het blokkenschema.

Larp: Iedereen heeft het erover (zeker dit weekend), maar wat is het? Hoe werkt het? Wat kan je ongeveer verwachten als je je inschrijft voor een larp? En vooral, wat is het niet (altijd)? Wat voor soorten larps bestaan er? En hoe vind je de larp die het beste bij jouw wensen past? 

In een hoog tempo stippen we diverse onderwerpen aan die vooral interessant zijn voor beginnende en aankomende larpers, en vertellen we jou de dingen die we zelf hadden willen weten toen we voor het eerst het veld op stapten.

Na afloop ben je helemaal up to date als het gaat om actuele thema’s en terminologie, en we helpen je op weg met het vinden van de festival-onderdelen die bij jou passen.

Duratie: 1 uur

In LARP 102 informeren we je over mogelijke vervolgstappen in je larpavontuur en bespreken we onderwerpen die vooral interessant zijn voor beginnende en nog niet begonnen larpers. We vertellen dingen waar je tegenaan kan lopen, en praten over de dingen die we zelf hadden willen weten toen we voor het eerst het veld op stapten.

Na afloop heb je hopelijk een goed idee van wat de mogelijkheden zijn, welke volgende stappen je kan nemen, en welke hindernissen je het beste kan vermijden om de larps, medespelers, genres en thema’s te vinden die je zoekt.

Duratie: 1 uur

Als je aan een larp deelneemt, of het nu je eerste evenement is of je honderdste, zeg je toe om je aan een heleboel afspraken te houden. Sommige daarvan zijn expliciet, maar er zijn ook een hoop verwachtingen over hoe we met elkaar omgaan om het spel voor iedereen, zowel organisatie als medespelers, zo goed en stressloos mogelijk te houden.

Rick geeft een overzicht van een deel van deze verwachtingen voor zowel ervaren als beginnende spelers. Hoe stel je je op als co-creator in plaats van als klant? Hoe stel je jezelf op naar andere deelnemers en neem je verantwoordelijkheid voor een deel van hun ervaring? Hoe kom je erachter wat precies de verwachtingen zijn van jou als deelnemer en neem je die serieus? En hoe help je om het design van een larp te bevestigen?

Duur: 1 uur

Het door Brian bedachte begrip dispute engineering is het tegenovergestelde van conflict resolution. In deze talk pakt hij klassieke de-escalatietechnieken en draait die op hun kop.

We onderzoeken waarom het best moeilijk is om ruzie te maken binnen 3 dagen.
We proberen het poldermodel te laten overstromen.
We trachten de theoretische bronnen van conflict te vinden zodat we diepe teugen vers drama kunnen drinken.

Onderwerpen die onder andere aan bod komen zijn de drie bronnen van conflict (en waarom uit die bronnen bijna nooit op een natuurlijke manier conflict ontstaat), de relatie tussen onredelijkheid en “play to lose”, een pragmatische lijst van handelingen die conflict veroorzaken en verschillen tussen conflict in one-off en LARP campaigns.

Conflict is één van de dingen waar larp op draait, maar zelfs ervaren larpers vinden het vaak nog erg lastig om het op te zoeken. Brian helpt je wellicht om er op een nieuwe manier naar te kijken.

Fysieke activiteit: Nee

Duur: 1 uur

Gezien we dit jaar props in het zonnetje zetten, is het ook fijn om te horen over hoe een prop nu ontwikkeld wordt. En zeker een prop die, in ieder geval voor een evenement, een belangrijke bouwsteen voor de setting vormt. Hoe kom je tot het ontwikkelen van zo een prop? Wat was er nodig? Welke overwegingen lagen er achter het ontwerp? Hoe bouw je zo een prop? En hoe is dat ontwerp vervolgens tot leven gebracht, en in de setting geïmplementeerd?

Twee sprekers zullen ieder over hun ontwikkeltraject vertellen. Hoe dat begon, verlopen is, en wat ze ervan geleerd hebben. Hierbij zal:

  • Matthijs vertelt over de reactorkamer van Xenophobia 3, met een aantal verschillende interactieve props die samen een mini-escaperoom vormen.
  • Renout vertelt over het Mortier Kristal – een plot gerelateerde prop bedoeld om spel te faciliteren en te genereren.

Duur: 1 uur

Of je nu zelf een complexe prop wil gaan maken die bouwsteen van de setting moet gaan vormen, dit al doet en wil weten hoe anderen dit doen, of gewoon nieuwsgierig bent: kom vooral luisteren naar deze inspirerende verhalen!

Rebels niet de Rebel zijn: waarom het leuk is Status Quo te spelen 

Een van de vele leuke aspecten van LARP is dat je fel kan opkomen tegen misstanden en succesvol verandering teweeg kan brengen binnen de wereld van het spel. De keerzijde daarvan is dat het zó aantrekkelijk kan zijn om in opstand te komen, dat iedereen het wil. En als iedereen rebelleert, is niemand de rebel. Want tegen wie vecht je dan nog? Jimmy bespreekt graag waarom het juist leuk is om de gevestigde orde te spelen in een larp, een aanhanger van de Status Quo in de spelwereld die juist de huidige situatie wil behouden. Met argumenten, voorbeelden, conversaties en leuke vakantiekiekjes hoopt hij een lans te breken voor een van de meest ondergewaardeerde en leukste rollen die je in larp kunt spelen!

Als larper en dokter ziet Linde veel medische genezing en zorg voorbij komen. 

Maar hoe zag dat er nu vroeger uit? Hoe zorg je dat het interessant blijft om een genezer te spelen? En dat het interessant blijft voor de speler van degene die gewond is?

In deze lezing verkennen we enkele paradigma’s van vroeger en tips en trucs om diepgang en interactie aan medisch spel toe te voegen.

Nederland heeft, zoals alle landen om ons heen, een larpcultuur: een set gedragingen en onuitgesproken regels waar veel mensen zich bewust of onbewust aan houden. Veel van deze gedragingen zijn positief en bouwen community. Maar nu steeds meer mensen ook in het buitenland spelen valt het ze op dat veel spel in het buitenland als heftiger wordt ervaren en op een andere manier wordt gedragen door de groep.

Waar ligt dat aan? Zou het kunnen komen door onze larpcultuur waarin alles ‘eerlijk’ en gelijk gehouden moet worden, er voor alles een oplossing moet zijn en we bang zijn veroordeeld te worden op wat ons personage doet?

We willen graag een bredere discussie starten om knelpunten, maar vooral ook potentiële oplossingen, in kaart te brengen. Kunnen we manieren verzinnen om onszelf meer bewust te zijn van hoe we spelen en om elkaar daarop aan te kunnen spreken op een manier die het spel niet verstoort? En zijn deze zaken te integreren in ons game design? Karijn is erg benieuwd naar jullie mening!

Fysieke activiteit: Geen, de discussie zal zittend plaatsvinden

Duur: 1 uur

Zoals elk jaar, is dit item het moment om erachter te komen wat voor cools er speelt in larp-land!

Rondom het kampvuur gaat het vast al over dat toffe nieuwe larp-evenement dat eraan komt, de setting die iets nieuws aan het testen is, of de larp-groep die hun evenementen over een hele andere boeg aan het gooien is. Mond-tot-mond is geweldig, maar het is ook leuk om op een centraal moment zoveel mogelijk mensen over je coole nieuwe plan te vertellen.

Om ervoor te zorgen dat bijna iedereen weet wat voor tofs op stapel staat, in plaats van alleen degenen die toevallig op de juiste plaats op het juiste moment waren, presenteren we hierbij wederom: What’s Next!

Tijdens deze sessie krijg je een overzicht van alle spannende en innovatieve projecten die eraan komen in de larp gemeenschap. Van nieuwe evenementen en experimenten met settings tot groepen die hun aanpak volledig vernieuwen, je hoort het hier als eerste.

Dit is jouw kans om in één keer up-to-date te zijn met de nieuwste ontwikkelingen en plannen. Of je nu een organisator bent met een aankondiging of een enthousiaste speler die nieuwsgierig is naar wat de toekomst brengt, deze sessie biedt voor ieder wat wils.

Kom langs en laat je inspireren door de creativiteit en energie van de larp gemeenschap. Mis deze kans niet om te ontdekken wat er allemaal op stapel staat en om je eigen plannen te delen met een breder publiek.

Triggers: Afhankelijk van aanmeldingen, wordt per presentatie vooraf gemeld

Duur: 1 uur

Just about every larper has experienced, and knows what bleed feels like, but are they familiar with the academic work about it? From the beginning, bleed has generally been understood as the spillover between player and character, and vice versa. 

But what does that really mean? In this talk, we will try to answer this question, as well as explore the different types of bleed that have been theorized since the term was first coined back in 2007, such as emotional, memetic, procedural, ego, identity, and emancipatory bleed. Finally, the talk will also touch on some important newer concepts, such as the bleed perception threshold, and bleed as a homeostasis recovery process. So, if you are ready for a bit of theory nerding around a subject that affects us all to some degree, please tune in to this talk.

Kjell is a larp designer and scholar who among other projects has taught in the Transformative Play Initiative at Uppsala University.

This talk is in the form of a pre-recorded video, with a live audio Q&A with Kjell afterwards.

Duration: 1 hour

Iedereen maakt fouten. Hoe langer je larps organiseert, hoe meer je er gemaakt hebt. In dit panel onderkennen organisatoren hun fouten, en kun jij er misschien nog iets van leren. Ervaren organisatoren praten onder begeleiding van Rick en Karijn over de fouten die ze gemaakt hebben, hoe ze deze ter plekke (soort van) opgelost hebben, en wat je ervan zou kunnen leren.

Duur: 1 uur

Je schrijft een larp, er is voldoende animo om het te spelen, je organiseert het en dan is het ook een keer voorbij. Wat dan? In deze talks nemen drie organisatoren je mee in hun verhaal. De larp is afgelopen, maar de herinneringen en lessen blijven. En omdat het doek nu gevallen is, kunnen ze je een kijkje achter de schermen geven van drie totaal verschillende larps!

Duur: 1 uur

Heb je altijd al een keer naar een internationale larp willen gaan, maar weet je niet waar te beginnen? Ben je al wel een keer geweest en wil je graag je ervaringen en gave verhalen delen?

Pak dan je favoriete drankje en schuif aan bij het kampvuur waar dit op een informele manier allemaal besproken wordt. Dit is hét moment om je vragen te stellen aan je mede larpers in een gezellige ontspannen omgeving.

Triggers: eventueel heftige larp verhalen.

Duur: 1 – 2 uur

Alles wat je wilde weten van het LARP Zomer Festival team. Op zondagochtend, een panel met alle leden van de LARP Zomer Festival Crew. Het is hier écht te vroeg voor…

Kom massaal en neem je vragen mee! Het LARP Zomer Festival team zal wat vertellen over hoe zij het weekend beleefd hebben, en belooft naar alle vragen te luisteren. En misschien zelfs wel antwoord te geven, wanneer de cafeïne is ingewerkt.

Duratie: 1 uur (als we tegen die tijd niet opnieuw in slaap gevallen zijn…)

Het is de 25e eeuw. De mensheid heeft zich verspreid over het universum en heeft al diverse alien soorten ontmoet. Deze ontmoetingen gingen grotendeels vreedzaam en men leeft in een gouden eeuw van handel en vrijheid van beweging tussen ruim 2 dozijn typen alien die in het universum wonen. 

Als thuisplaneet van de mensheid, is de Aarde beschermd verklaard als zowel natuurreservaat als culturele nexus. De Aarde kent ongeveer 20 miljard inwoners van diverse soorten. Wonen op planeet Aarde is erg gewild.Voor diegenen die het geluk hebben op de planeet te mogen wonen is er een verplichte hobby: je moet een stukje Aardse cultuur in leven houden door die cultuur na te leven voor de toeristen die regelmatig de Aarde komen bezoeken.

En dat is hoe we onszelf vinden in het idyllische plaatsje Stepford in het oude Noord Amerika. Het is hier dat Vrouwen (m/v/x) en Mannen (m/v/x), samen leven al stellen in een permanente jaren ‘50-’60 Americana stijl. Alle moderne gemakken zijn smaakvol verborgen achter perfecte huizen met perfect gemaaide gazonnetjes in het perfecte plaatsje. Er lijkt hier niks te zijn dat de vrede zou kunnen verstoren…

…Tot op een dag het onvoorstelbare gebeurt. Een vrijgezel komt in Stepford wonen. Dit is hét moment voor een spoedberaad om dit probleem te bespreken.

Wel spelen als: je een low-stakes larp zoekt met gezelligheid, community, kleine problemen en klein drama
Niet spelen als: je een larp zoekt met veel spanning, fysieke confrontaties en grote verhaalwendingen.

Fysieke activiteit: met andere deelnemers in de spelruimte kunnen praten.

Triggers: mild antagonisme (sommige personages), milde romantiek (sommige personages)

Let op: de personagebeschrijvingen zijn Engelstalig. Afhankelijk van de deelnemers kan er in het Nederlands of in het Engels gespeeld worden.

Aantal deelnemers: 10 – 16
Duur: 4 uur

Inschrijven verplicht

Spellbound (Bjertaget) a larp about nordic myth and magic by Maria & Jeppe Bergmann Hamming.

In a time before reason and order, before the forests were cut down, the lakes straightened and all of the soil farmed. In the shadows, in the corner of your eyes, beneath the earth we walked upon, dwelled something not human. Before the dawn of reason shredded the shadows of magic, it was the time of the Undergrounders. Magical creatures of the North that played, danced, and longed to be near humans.

Sometimes a young man or woman would venture into the forest on Midsummer’s Eve and catch the eyes of an undergrounder. They would be lured to the halls of the Mountain King, where they would forget time, love, loyalty and all that they left behind. There they would get lost for perhaps even hundreds of years before returning to a world changed.

This scenario is about Humans and Undergrounders, about luring and being lured, about losing yourself and remembering and about finding your way back home. And it’s about those things that bring you back home: Faith, Love & Hope.

In the scenario you play a night in the halls of the Mountain King, a night of seduction, ecstasy, memories, conflict and the possibility of returning back home, when dawn disturbs the magic of the underground.

Spellbound is a non-verbal larp. The participants play either humans or creatures of the Underground. Through symbolic gestures and movement to music a night in the world of the Undergrounders is played out. The humans are lured by and bonded to an Undergrounder, and in a series of scenes the relation between the human and the Undergrounder is explored. Both the attraction, the conflict and the memories of what is waiting at home for the human before the break of Dawn offers a possibility for a resolution – will they stay together or will the human return home.

Through workshops the participants learn the symbolic gestures and how to move to the music, before we all enter a world of magic and myth.

The workshops and characters are in English, the larp itself is non-verbal.

Play if:

  • you like immersion, 
  • are comfortable to play non-verbally and move around a lot

Do not play if:

  • you are not comfortable having music around through the whole playtime, 
  • are not able to move a lot during the playtime. 
  • If your not comfortable with at least some physical touch – intensity, how / where can and will be calibrated during the workshops

Physical intensity: 

  • moving around to music – participants decide how much/ how fast they want to move. 

Preparations: it would be helpful if participants bring at least a black and a white t-shirt. If they like, they can bring a set of both full black and white clothes. This is to distinguish humans and undergrounders while playing.

Triggers: seduction, kidnapping (human characters being lured/ kidnapped by the undergrounders)

Duration: 4 hours
Amount of participants: 10 – 30

Inschrijven verplicht

Het is lunchtijd! Tijdens elke gang kan je kiezen om deel te nemen aan een nieuw verhaal, of een andere rol te spelen binnen hetzelfde verhaal, of dezelfde rol te houden maar met andere spelers om je heen. Je kan per gang kan kiezen welke rol je wil spelen, en na elke gang kun je aangeven wat er is gebeurd zodat de volgende speler er verder mee kan spelen. 

Elke tafel heeft een eigen menu: een thema met een korte achtergrondschets en vier personages. 

  • Familie – Een DNA-test onthult onverwachte waarheden.
  • Vrienden – Een groep rouwt om een overleden vriend.
  • Fae – De fae hebben deze ontmoetingen gearrangeerd, maar waarom?
  • Vijanden – Oude vetes worden uitgevochten

Wel spelen als: Je graag speelt met persoonlijk drama, je nieuwsgierig bent naar de verschillende verhalen, je graag verschillende rollen speelt. 

Triggers: Verloren vriend, manipulatie.

Fysieke activiteit: Zitten, lopen. 

Voorbereiding deelnemers: Geen.

Duur: 3 uur
Aantal deelnemers: 8 – 16

Inschrijven verplicht

Long Time Listener, Last Time Caller is een korte, intense larp waarin jij belt naar een radioshow: in de laatste uren vóór het einde van de wereld. Wat zeg je, nu het te laat is om dingen recht te zetten? Wie hoor je aan de andere kant van de lijn? In deze intieme, stemgedreven ervaring krijg je de kans om te delen wat anders ongezegd zou blijven. Eén laatste gesprek. Eén laatste kans om gehoord te worden.

Deze larp wordt gehost door Ork de Rooij, blackbox-specialist met een scherp gevoel voor impactvolle spel-ervaringen, en Yvon Vuijk, een ervaren organisator met een hart voor emotionele narratieven. Samen brengen zij een radioshow tot leven waarin kwetsbaarheid, verbinding en afscheid centraal staan.

Origineel scenario door Jeff Dieterly.

  • Wel spelen als: je houdt van introspectief spel, persoonlijke verhalen en stemgedreven interactie.
  • Niet spelen als: je overprikkeld raakt van harde geluiden of geen interesse hebt in emotioneel, traag spel zonder fysieke actie.

Fysieke activiteit: Geen, de gehele larp wordt zittend gespeeld.

Triggers: Hoewel het scenario zware thema’s kan aanraken, worden triggers vooraf gezamenlijk afgestemd met de deelnemers. De spelervaring is laagdrempelig en zeer geschikt voor nieuwe larpers. Houd er wel rekening mee dat er tijdens het spel luide muziek en geluidseffecten gebruikt worden.

Duur: 2 uur
Aantal deelnemers: 5 – 12

Inschrijven verplicht

Sign gaat over begrepen worden. Om begrepen te worden moeten we communiceren en dat is niet altijd gemakkelijk. Dit spel gaat over kracht putten uit ongebruikelijke dingen en een taal die spelenderwijs ontstaat.

In de 70er jaren van de vorige eeuw kende Nicaragua geen vorm van gebarentaal. Doof zijn was een kwestie van behelpen – misschien een paar algemene gebaren voor je naasten, een vorm van pantomime die niet verder kwam dan voorzien in je basisbehoeften. Zelfs onder vrienden had je geen manier om moeilijke concepten en diepere gevoelens te uiten. In veel opzichten een mateloos eenzaam bestaan.

In 1977 kwam daar verandering in. Dove kinderen uit het hele land werden bij elkaar gebracht in een experimentele school in Managua. De verwachting was dat ze zouden leren liplezen, maar de meesten van hen deden dat niet. In plaats daarvan gebeurde er iets wonderbaarlijks.

Voor de eerste keer waren deze kinderen samen met lotgenoten, anderen die hen begrepen en hun vrienden konden worden. Zonder een algemene taal hadden de kinderen maar een enkele optie: ze creëerden onderling een nieuwe taal. Hiermee legden ze de basis van moderne Nicaraguaanse Gebarentaal en gaven een stem aan doven in een heel land.

In Sign volgen we een kleine stap van hun reis: de eerste schooldag.

Triggers: Eenzaamheid, niet begrepen worden

Aantal deelnemers: 4 – 6
Duratie: 3 uur

Inschrijven verplicht

Tonight they return is a chamber larp that deals with the subject of loss and how we part ways with people, situations and parts of ourselves.  The world of the game is a parallel universe, very similar to ours. The only difference is that when people die, they reappear for only one night –as a ghost– exactly a year after their death. 

The players portray people who have some type of bond with the Deceased (relatives, friends, partners, colleagues, etc.) and are gathered in the Deceased’ s house to say goodbye to them and support each other through the Deceased’s last appearance. 

Play if: you want to play with the themes of loss, closing a chapter, and the supernatural
Don’t play if: you don’t want to switch between characters during the game

Physical activity: Walking, sitting

Triggers: death, occult, loud noises

Number of players: 7 – 10
Duration: 3 hours

Inschrijven verplicht

Het jaar is 2025. De Griekse goden zwerven over de aarde, langzaam verwelkend nu de stervelingen hen niet meer aanbidden. Plotseling bevinden de Goden zich op een vreemde plek en wordt hen verteld dat ze hun goddelijkheid zullen verliezen. Terwijl ze worden gedwongen om samen te wachten om hun eigen sterfelijkheid tegemoet te zien, komen oude jaloezieën en oud zeer weer naar boven. Hoe gaan ze om met het verlies van hun krachten? Kunnen ze hun lot accepteren voordat het te laat is?

In deze short larp zul je een van de Griekse goden spelen die diens krachten verliest. Gezien randomisatie en afwijkingen van de mythen onderdeel zijn van het spel, hoef je geen kennis te hebben van de mythen van de goden. Het spel heeft een komische toon en thema’s zijn: familiedrama, (on)sterfelijkheid, verlies van krachten, vriendschap en verraad.

Wel spelen als: je houdt van explosieve relaties uitspelen en (verbaal) conflict opzoeken.
Niet spelen als: je wilt dat alles perfect accuraat is aan de mythologie of als je magische krachten wilt hebben. Van fysiek geweld is in deze larp geen sprake.

Fysieke activiteit: laag: zitten, praten en een beetje rondlopen

Triggers: zelfmoord als thema kan voorkomen, en het is Griekse mythologie dus er is sprake van seksualiteit, hoewel we van thema’s als ongewenste intimiteit en verkrachting wegblijven.

Aantal deelnemers: 6 – 12
Duur: 3 uur

Inschrijven verplicht

Je bent een ziel die wacht om opnieuw geboren te worden. Vandaag is de dag! Jij en een aantal andere zielen zullen vandaag terugkeren naar de Aarde. De vraag is; waar zul je geboren worden? 

In deze blackbox shortlarp zul je voor meerdere dilemma’s komen te staan. Individueel en als groep. Jullie zullen er onderling uit moeten komen. Goedschiks of kwaadschiks dat is aan jullie. 

Wel spelen alsJe houdt van onderhandelen en het spelen met geheimen. Je geconfronteerd wil worden met dilemma’s en ellende in de (spel)wereld, je graag personages tot leven brengt die al zijn geschreven en je houd van potentieel emotioneel en dramatisch spel.
Niet spelen als: Je veel actie nodig hebt in een larp, volledige transparantie over jouw personage en de situatie belangrijk voor je is, je zelf je personage wil kunnen bedenken.

Fysieke activiteit: Zitten, staan, lopen. Allemaal optioneel. Jij bepaalt dat zelf.  

Voorbereiding deelnemers: Niet noodzakelijk, maar het draagt bij aan de sfeer; neutrale kleding in lichte kleuren (kleur heeft geen betekenis). 

Triggers: Dood van een verwant, eigen overlijden, oorlog, misbruik, religie, politieke onderwerpen

Aantal deelnemers: 6 – 12
Duur: 3 uur

Inschrijven verplicht

Ondanks dat ze voor eeuwig gebonden zijn aan hun werk, kunnen de werkers in de onderwereld van Hades af en toe fragmenten herinneren van wie zij ooit waren.

Grijpend naar de restanten van de Wereld van de Levenden, klampen ze zich vast aan deze fragmenten alvorens ze alles weer vergeten en terugvallen in het ritme van het werk. En het werk is nooit klaar.

“Why we build the wall” is een fysieke blackbox game, geïnspireerd door Anaïs Mitchell’s Hadestown. In deze short larp speel je een van de werkers in Hades’ onderwereld. Het gaat om troost vinden bij elkaar in zware tijden, het vasthouden aan wegzakkende herinneringen en over de oneindige cyclus van werk en onderdrukking door industrialisatie.

Spelen als: 

  • Je je eigen lichaam en stem kan en wil gebruiken om het werk, de geluiden en de omstandigheden van de onderwereld weer te geven.
  • Je houdt van een larp die gaat over reflectie, meer dan een larp waar een hoop gebeurt.
  • Je zoekt naar een ervaring met als grondslag de gevoelens van melancholie, nostalgie, verdriet, rouw en hoop.
  • Je houdt van spelen met kwetsbaarheid en de spanning die dit op kan leveren.

Niet spelen als: 

  • Je spel zoekt waar je kan ontsnappen aan, of rebelleren tegen de gevestigde orde. Dit is geen optie in deze larp.
  • Je hoopt op een verhaal met een duidelijk begin, midden en einde. Het spel moet juist tijdloos en surreëel voelen.
  • Je een larp zoekt waar je veel praat of conversaties hebt met anderen. Het samenspel in deze larp is vooral beweging en het samen beschrijven van herinneringen.

Fysieke activiteit: Deze short larp kan fysiek erg intens zijn. Je doet voor diverse lange momenten de handelingen na van het werk in de onderwereld. Hoe intens en zwaar deze bewegingen zijn, bepaal je zelf. Je zal wisselen tussen zitten op de grond en rond lopen.

Voorbereiding: Doe kleding aan waarin je makkelijk kan bewegen. Je beweegt veel en het kan warm zijn in de blackbox, dus zorg dat je genoeg water drinkt. Probeer zwarte of donkere kleding te dragen en zorg dat op zijn minst je onderarmen zichtbaar zijn. Je zal strepen schmink op je lichaam krijgen als onderdeel van het spel.

Triggers:
Thema’s die aan de orde komen zijn dood en verlies van een geliefde. We zullen niet spelen met enige vorm van seksueel geweld. Er zijn scenes met heftige themas zoals moord, maar niet in detail beschreven. Tijdens de workshops bespreken we de triggers. Het is jouw verantwoordelijkheid om dit aan te kaarten bij de spelleider zodat hij het anoniem bij de rest kan voorleggen.

Aantal deelnemers: 5 – 10
Duur: 4 uur

Inschrijven verplicht

Een lichtvoetige short larp over een groep startende avonturiers met meer zelfvertrouwen dan zelfkennis. We spelen hun opstartbijeenkomst uit en een fijn openhartig gesprek voor de evaluatie achteraf. Een spel dat draait om fantasy-clichés, teambuilding, werk-wellness en collega’s die je helaas niet voor het uitzoeken hebt.

Wel spelen als: Je wilt improviseren met licht sociaal spel tussen mensen die met elkaar opgescheept zitten tot ze klaar zijn met hun project avontuur. Of als je samen een grappig verhaal wilt neerzetten over een rampzalig aflopend avontuur.
Niet spelen als: je wilt winnen, als je graag wilt vechten met larp wapens, als je niet tegen verwijzingen naar moderne werk-wellnesspraktijken kunt.

Fysieke activiteit: lopen, een beetje halfslachtig joggen en springen in het eerste deel, in overleg aan te passen aan de mogelijkheden van de spelers. We spelen geen fysieke gevechten uit. Die gebeuren ´buiten beeld.’

Voorbereiding deelnemers: geen, dit is een spel met ter plekke willekeurig toegewezen rollen.

Triggers: onverwacht licht/geluid (in één deel), verwijzingen naar slapstick-geweld en mogelijke dood van een NPC, verder af te stemmen relaties tussen personages.

Aantal deelnemers: 8 – 10
Duur: 3 uur

Inschrijven verplicht

Personages uit verschillende werelden worden door een wetenschapper bij elkaar geroepen om, onder het genot van een drankje, te helpen om een hypothese te bewijzen. Maar wat zijn de bedoelingen van deze vreemde persoon, en wat is de hypothese eigenlijk?

Wel spelen als: je gewoon even rustig in character wil hangen en low-key puzzelen
Niet spelen als: je op zoek bent naar “type 2 fun” of diepgaand plot

Fysieke activiteit: geen

Voorbereiding deelnemers: neem een kostuum mee van een bestaand personage

Duur: 3 uur

Have you always wanted to dance like Elisabeth Bennet and Mr. Darcy?

This is your chance! We will do some English country dances from the Austen Era (plus/ minus some years).

You don’t need any prior experience.

Tina will match the difficulty of the dances to the experience of the participants. If you let her know beforehand, she can even try and prepare your favorite dance!

Duration: 1 hour

Inschrijven verplicht

Wegens succes in de herhaling!

Met een paar eenvoudige stappen kan ook jij de mooiste kunst maken met epoxy resin, zoals een epoxy amulet die je kunt gebruiken voor je volgende larp personage. Rosie vertelt alles over de mogelijkheden, veiligheid en hoe je het beste resultaat krijgt met diverse technieken.

Binnen een paar uur heb je al een mooi amulet gemaakt dat je aan het eind van de dag (als deze uitgehard is) mee naar huis kunt nemen.

Triggers: potentiële allergische reacties.

Duratie: 2 uur
Aantal deelnemers: maximaal 16

Inschrijven verplicht

De resultaten van een deelnemer aan de 2024 workshop

Je personage komt net terug van een epische queeste waar die het aardig te verduren heeft gehad, of is net in een knallende ruzie op diens gezicht gemept. Of misschien is je personage net ontsnapt aan weken gevangenschap en mishandeling.

Is het dan niet gaaf als je daar wat sporen van draagt zodat iedereen direct een indruk krijgt van wat je hebt doorstaan?

Wat ga je leren
In deze workshop leer je met wat basis grime simpele verwondingen te maken. Denk aan een blauw oog, gebroken neus, blauwe plekken/striemen, schaafwonden/schrammen en misschien een gespleten lip of snee.

We concentreren ons vooral op letsels in het gezicht omdat dit zelfs bij dikke winterkostuums over het algemeen zichtbaar huidoppervlak is.

We werken met grime die betaalbaar is en goed te verwijderen, maar minder geschikt voor langere blootstelling aan wrijving/zweten/druk.

Voorkennis
Niet nodig. De inhoud van de workshop wordt aangepast aan de groep.

Het kan zijn dat we niet toekomen aan iets dat je specifiek zou willen leren, dan kun je buiten de workshop om mij opzoeken.

Materialen
In principe is er grime geregeld om mee te werken, maar als je zelf materialen hebt waar je mee aan de slag wilt dan mag je ze zeker meenemen. In dat geval kun je denken aan:

  • Vetgrime (geen waterbasis grime) in roodtinten, bruin, (donker)blauw, mosterdgeel, groen
  • Nepbloed
  • Stoppelsponsje en eventueel gewone foam sponsjes
  • Spiegel

Lage instap kun je ook denken aan:

  • Lippotloden in verschillende tinten rood en roodbruin
  • Lippenstift in donkere rode tinten
  • Oogschaduw zonder glitters (rood, bruin, groen, geel, donkerblauw, paars)

Als je een washandje en handdoekje mee kunt nemen voor het afgrimeren dan scheelt dat wegwerpspul maar anders hebben we ook wat babydoekjes.

Door wie?
Deze workshop wordt gegeven door Brenda Hellenthal, trauma-acteur en trainingsacteur. Voor haar werk grimeert zij op zichzelf verwondingen, van blauwe plekken en snijwonden tot schotworden, brandwonden en gedeeltelijke amputatie van een ledemaat.

Duratie: 2 uur
Aantal deelnemers: 3 – 10

Inschrijven verplicht

Stel, je krijgt een personage met voorgeschreven relaties, maar je kent de andere spelers eigenlijk niet (goed). Of je merkt dat er een goede klik is tussen jouw personage en een ander personage en wil graag praten over hoe jullie dat verder uit kunnen diepen. Of je denkt dat het op vechten aan gaat komen met een ander personage en wil graag praten over hoe jullie dat tof neer kunnen zetten. Of, of…

Er zijn honderden situaties te bedenken waarbij het handig kan zijn om het gesprek aan te gaan met een medelarper. Dat noemen we ook wel met goed Nederlands ‘kalibreren’. Maar hoe begin je zo’n gesprek? Wanneer is het handig om het te doen? Wat moet je wel en niet bespreken? En wat als er iets gebeurt waar je het niet over hebt gehad?

Na een uitgebreide uitleg heeft Marlies allerlei oefeningen voor de deelnemers die helpen om de drempel voor het kalibreren bij hun volgende larp te verlagen.

Duur: 2 uur

Wauw! Vet gaaf! Een groep spelen in larps is tof! Een eigen cultuur, elkaar door dik en dun kennen, jeugdverhalen ophalen, gewoon gemoedelijk samenleven alsof het al jaren zo is. Je ziet het al helemaal voor je! Maar wat nou als je die medespelers helemaal niet zo goed kent? Deze larp een one-shot is waarin je niet de tijd hebt uitgebreid met elkaar te leren en te experimenteren? 

Tijdens deze workshop gaan we in op wat een groep een groep maakt, welk effect groepsvorming kan hebben op je spel en hoe je in sneltreinvaart een hechte groep neer kunt zetten. Een beetje theorie, maar vooral lekker aan de slag! En experimenteren mag tijdens deze workshop dus juist wel! 

Iris heeft een achtergrond vanuit het onderwijs, evenals bijna 20 jaar larp ervaring. Ze is benieuwd wat jij meebrengt want van elkaar leren is leuk!

Aantal deelnemers: 6 – 20
Duur: 1,5 uur

Een blackbox is een lege ruimte voorzien van de nodige techniek waarin een larp-organisator invloed heeft op alles wat er gebeurd. Door middel van licht, geluid, projecties, rekwisieten en soms zelfs geur kunnen er unieke scènes neergezet worden.

Tijdens deze mix van een lezing en een workshop geeft Ork uitleg over de techniek achter de schermen. Hoe kun je als organisatie zelf een blackbox bouwen, met oog op budget, vervoer en herbruikbaarheid?

Deze workshop is vooral geschikt voor organisatoren of mensen die interesse hebben in het inzetten van blackboxes.

Duratie: 1 uur
Aantal deelnemers: 8 – 12

Inschrijven verplicht

Ork (rechts) met de blackbox tijdens LARP Zomer Festival 2023.

Denk je al een tijdje dat je toch misschien wel wilt leren haken? Of heb je zin om een uurtje te chillen en een beetje met je vingers frutselen? Sluit je aan bij deze haakworkshop voor beginners.

In een uurtje neemt Nieske je mee bij de eerste basissteek, en als alles lekker loopt dan ga je met een kleine pouch naar huis (leuk als accessoire voor je larp karakter). Ook ontvang je wat acrylwol en een haaknaald, zodat je thuis verder kan gaan als het bevalt. 

Alle draad is gedoneerd, of gekocht bij de kringloop en een deel van de haaknaalden ook, wat deze workshop zo eco-vriendelijk mogelijk maakt.

Meer gevorderde hakers zijn ook welkom, dus neem je eigen spullen mee en kom erbij zitten. Je hoeft je ook niet in te schrijven als je voor de gezelligheid komt.

Fysieke activiteit: fijne vingermotoriek. Rechtshandigheid (Nieske kan zelf niet linkshandig haken, hoewel daar wel technieken voor bestaan zullen die niet worden uitgelegd)

Aantal deelnemers: 1 – 6
Duur: 1 uur 

Inschrijven verplicht

Back by popular demand: calligraphy and book illumination!

This LARP Zomer Festival, Rona will show you the medieval art of book illumination in a relaxed and practical workshop. Book illumination is the art or the craft that focussed on illustrating and decorating medieval manuscripts and other documents. In this workshop you will be guided by Rona to start with simple techniques, which you can apply to all your handwritten paperwork.

Duur: 2 uur

Inschrijven verplicht

Illuminated manuscript workshop in 2022, hosted by Rona (left)

Door middel van positieve improvisatie oefeningen helpen we elkaar om het meeste uit je spel en het verhaal te halen met als doel om met meer zelfvertrouwen te larpen.

Met verschillende spelvormen gaan we spelenderwijs aan de slag om je uitbeelding van personages en je interacties met anderen te versterken.

Zo gaan we bijvoorbeeld spelen met:

  • Bewustwording en verdieping van je personage
  • Emoties van je personage uitstralen
  • Fysieke uitstraling
  • Status

Duratie: 1 uur
Aantal deelnemers: maximaal 10

Inschrijven verplicht

De improvisatie oefeningen workshop tijdens LARP Zomer Festival 2022.

Bij veel larps wordt er gevochten. Van kleine schermutselingen met een paar bandieten in de bosjes tot grote epische veldslagen, alles komt voor. Het is niet alleen belangrijk om te weten hoe je veilig kan vechten, maar ook dat je dat kan toepassen als je er midden in zit.

Bij deze workshop loop je een paar basistechnieken heen, leer je wat je wel en niet kan doen met larp wapens. Je krijgt uitleg over veilig vechten en je gaat daar uitgebreid mee oefenen. Sluit vooral aan als je nog nooit een larp-wapen hebt vastgehouden, maar ook als je herhaling wil van de basistechnieken.

Je mag hiervoor een eigen wapen meenemen, maar er zullen wapens beschikbaar zijn voor de workshop.

Triggers: Vechten, aangevallen worden, aanraking
Toegankelijkheid: Dit is een actieve workshop vergelijkbaar met het beoefenen van een contactsport.

Aantal deelnemers: max.16
Duur: 1,5 uur

Inschrijven verplicht

In deze workshop zal Desiré dieper ingaan op wat technieken en aspecten van vechten met een Larp wapen. Je kan deze workshop volgen als je de basis van veilig vechten onder de knie hebt. Dit kan door de eerdere workshop “veilig vechten” te volgen, of vanuit ervaring in de larps die je hebt bezocht.

Neem je eigen wapen mee, of leen een van de wapens die het LARP Platform beschikbaar heeft voor het weekend.

(Je kan deze workshop na de “Veilig vechten als een Pro” doen. Zet dan deze workshop als 2e keuze voor het dagdeel.)

Toegankelijkheid: Dit is een actieve workshop, vergelijkbaar met een contactsport.

Triggers: Vechten, aangevallen worden, aanraking.

Aantal deelnemers: 4 – 16
Duur: 1,5 uur

Inschrijven verplicht

Probeer boogschieten een keer uit! Boogschieten lijkt complex en duur, maar in deze workshop kun je ontdekken of het iets voor jou is. Onder persoonlijke begeleiding van ervaren schutters krijg je de kans om de basistechnieken van boogschieten uit te proberen en te ervaren hoe het is om een boog vast te houden en pijlen te schieten.

Deze activiteit is laagdrempelig en toegankelijk voor iedereen, ongeacht je ervaringsniveau. Of je nu nog nooit een boog hebt vastgehouden of al enige ervaring hebt, onze instructeurs staan klaar om je te helpen en tips te geven.

Dit is een doorlopende activiteit, dus je kunt op elk moment binnenlopen om mee te doen. Kom langs en ontdek de spanning en voldoening van het boogschieten!

Boogschiet training

Dit jaar zullen wij op zaterdag het prop museum neerzetten. Hoewel er ook larps zonder props zijn, zijn er ook props die een larp maken. Goede props kunnen immers een enorm verschil maken in het nog gaver maken van je larp. Wij vonden het hoog tijd om een aantal toffe props in het zonnetje te zetten.

In het prop museum zullen interessante props tentoongesteld worden:

  • van verschillende evenementen
  • verschillende formaten en soorten
  • van de hand van verschillende makers.

Zaterdag tussen 10:00 – 12:00 zullen er daarnaast mensen zijn die meer van de props weten (veelal de makers) zijn om je over de prop te vertellen. Denk aan waar deze voor bedoeld was, wat de prop allemaal kan, en hoe deze gemaakt is. Kom dus vooral langs voor verwondering en inspiratie. En, niet te vergeten, omdat het gewoon cool is! Want gave props zijn fantastisch.

Na een lange reis komt de party aan in Quantum, een dorpje hoog in de bergen op twee dagen afstand van hun eindbestemming Wingmore. Quantum is een zeer welvarend dorp, wat bijzonder is voor een afgelegen plaats hoog in de bergen. Als jullie in het dorp aankomen worden jullie direct geconfronteerd met een opstootje…

Deze oneshot is voornamelijk bedoeld voor nieuwe spelers binnen de wereld van TTRPG en D&D. Uiteraard zijn ook ervaren spelers welkom. Gedurende deze oneshot komen alle elementen van D&D te pas en kan jij ervaren of D&D iets voor je is. Het spel wordt uitgelegd door een ervaren Dungeon Master en je hoeft er niks voor te bereiden. Lukt het jou om het mysterie van de Aurum op te lossen?

Duur: 4 uur
Aantal deelnemers: 3 – 6

Inschrijven verplicht
Let op, vanwege de langere duratie begint deze activiteit op vrijdagavond om 21:00 ipv 22:00

Tabletop RPG en LARP zijn nauw aan elkaar verwant; spelers bedenken een personage en nemen die rol aan en de plotschrijver/spelleider stuurt figuranten aan om te helpen het verhaal bij de spelers te brengen zodat zij de Grote Problemen in de wereld kunnen oplossen (of niet).

Het meest zichtbare verschil tussen deze twee is dat je bij Tabletop RPG’s niet in weer en wind in een bos of op een veld probeert te voorkomen dat je kostuum vlekken krijgt. De deelnemers zitten aan een tafel en creëren samen een avontuur.

Het tweede verschil is dat het plot-team, de spelleiders en alle figuranten samengesmolten zijn in 1 persoon: de gamemaster. Of Dungeon Master, als je Dungeons & Dragons speelt. 

Maak kennis met D&D in een korte Demo aan tafel bij Dungeon Master Diona. In de demo worden de basics van het spel uitgelegd, waarna je samen met 3 à 4 andere helden een klein avontuur gaat beleven.

Aantal deelnemers: 3 – 5
Duur: 2 uur 

Inschrijven verplicht

Kun je de “Lost Mine of Phandelver” wel dromen? Zo vaak aan een D&D demo meegedaan of met vrienden een campaign gestart dat je een heel bataljon aan level 1 personages hebt, maar nog niet de kans gehad hoger te gaan dan, zeg, level 3?

Op vrijdagavond krijg je (nog) een kans voor een groot avontuur! Speciaal voor mensen die een grote(re) uitdaging willen, draait John de one-shot “The Lost Caverns of Tsojcanth”.

In ongeveer 3 uur tijd gaan we kijken hoe ver we kunnen afdalen in deze beroemde grotten – waar voorheen magiër Iggwilv, de ‘Witch Queen’, huisde. Je tocht door het Yatil gebergte leidt je naar een gapende kloof in de berghelling. Stalactieten en stalagmieten geven de ingang van de grot het gevoel van een gapende muil. Voorbij de ingang dalen ruw uitgehouwen trappen af in de duisternis…

Breng je stoerste level 9 D&D 5E personage en je eigen dobbelstenen mee (of pak een pre-made personage) en dompel je onder in dit avontuur!

Aantal deelnemers: 3 – 5
Duur: 3 uur

Inschrijven verplicht

Het is een stralende zomerdag en in het goblinhol is het een drukte van jewelste. Er moet worden gepoetst en geschrobd, gekookt en gebakken. Er staat immers een heel seizoen vol feesten en festivals voor de deur!

Een groepje jonge goblins staat te treuzelen bij de drempel. Vandaag is hun grote dag: de dag van hun allereerste Klusje. Ze zijn nu officieel volwassen en mogen zichzelf eindelijk bewijzen! Vol zenuwen kijken ze naar het pad tussen de bomen, aan het einde van dat pad ligt de Grote-Mensen-Wereld. Zullen ze daar vrienden vinden? En, niet onbelangrijk, zullen ze net zo succesvol zijn als de goblins die voor hen kwamen?

Ze zitten vol goede moed, maar de buitenwereld is heel groot, best eng en lang niet altijd vriendelijk voor goblins. En toch: goblins mogen dan klein zijn, samen kunnen ze zelfs het grootste klusje klaren!

In Goblin Errands zijn de spelers een groep jonge goblins op hun allereerste avontuur in de Grote-Mensen-Wereld. Goblin Errands is een coöperatief rollenspel dat is gericht op samenwerking, plezier hebben, goblin-chaos creëren en solidariteit met de underdogs. Het spel is geschikt voor zowel beginnende als ervaren spelers.

Wel spelen als: Je op zoek bent naar een rules-light en coöperatief spel, je wil spelen met lichte, optimistische thema’s en underdogs graag ziet winnen
Niet spelen als: Je op zoek bent naar technisch of strategisch spel, zwaardere thema’s, interpersoonlijk drama

Voorbereiding deelnemers: Geen, maar spelers worden aangemoedigd een zelf meegenomen of geïmproviseerd hoofddeksel te dragen.

Triggers: Goblin Errands is een humoristisch en optimistisch spel, maar het spelen van underdogs staat centraal. We gaan niet met zware thema’s spelen, maar lichte vijandigheid en wonen in een wereld die niet voor jou is gebouwd zullen wel voorbij komen.

Aantal deelnemers: 2 – 5
Duur: 3 uur 

Inschrijven verplicht

Heb je er ooit van gedroomd om je eigen larp te organiseren, maar weet je niet waar je moet beginnen? Ben je organisator, maar sta je voor een moeilijk ontwerp dilemma of logistieke uitdaging? Heb je een gaaf idee voor een larp maar geen idee waar te beginnen? Het organiser café is jouw kans om alles te vragen over het maken van larps.

Voor de eerste keer brengen we ervaren organisatoren samen met nieuwe makers. We staan klaar om onze kennis, verhalen en best practices te delen.

We beginnen het café met een korte kennismakingsronde en gaan dan over in een semi-gestructureerde meet en greet waar je alles kunt bespreken wat met het organiseren van larpen te maken heeft – geen vraag is te groot of te klein.

Pak een drankje, pak een stoel en laten we het over larps hebben.

Weet jij precies in welk jaar de eerste larp in Nederland plaatsvond? En de exacte naam van het wapenschuim dat iedere fabrikant gebruikt? Misschien kan je uit 20 verschillende opties moeiteloos bepalen welke patronen in de vroege Renaissance werden gebruikt, of welke meta-technieken er gebruikt werden in een obscure Finse Smurfenlarp?

Kom dan je kennis testen in de larp-pubquiz en strijd om de eeuwige roem en eer! En misschien leer je onderweg ook nog iets nieuws. 😉

Ben je niet zo ontzettend ervaren als larper? Of heb je meer zin om gewoon gezellig mee te kijken en ook nog wat te leren, terwijl andere mensen zich in het zweet werken voor de winst? Ook dat is natuurlijk mogelijk!

Teams registreren zich op het festival zelf bij de start van de quiz en ontvangen een scoreformulier.

Aantal deelnemers: Onbeperkt, teams van maximaal 4 personen
Duratie: 1.5 uur

LARP Team Pubquiz

Een gezellige, laagdrempelige manier om kennis te maken met mede-deelnemers van het festival. Dit evenement is zowel geschikt voor deelnemers die voor het eerst komen als voor deelnemers die al jaren komen. Door een serie ijsbrekers en leuke minigames, krijg je de kans om op een ontspannen en speelse manier met anderen in contact te komen. Deze activiteiten zijn ontworpen om het ijs te breken en gesprekken op gang te brengen, waardoor je ontdekt dat er altijd deelnemers zijn die iets met je gemeen hebben.

Door deel te nemen aan deze activiteiten, krijg je niet alleen de kans om nieuwe vrienden te maken, maar ook om deel uit te maken van een hechte community. Je zult merken dat gedeelde interesses en passies een geweldige basis vormen voor blijvende vriendschappen. Sluit aan en ervaar hoe leuk en makkelijk het kan zijn om nieuwe connecties te maken tijdens het festival!

Duur: 1 uur, open inloop

Vind je het niet zo makkelijk om nieuwe mensen te ontmoeten? Heb je een excuus nodig voor een praatje? Speel dan Larp(er) Bingo!

Je hebt het hele evenement de tijd om je mede-larpers beter te leren kennen en hun larpfeitjes, kenmerken en hobbies af te kruisen op je kaart.

Als het je lukt de kaart vol te krijgen kan je hem bij de kraam inwisselen voor een button.

Al een paar jaar hebben we op het festival een prikkelvrije zone, waar je even kan gaan zitten als het allemaal een beetje veel is. Dit jaar gooien we het over een andere boeg. 

We richten een plek in waar je actief kan ontprikkelen. Je kan er ontspannen even zitten, hangen of liggen in een van de bean bags, even een knuffel pakken voor de tactiele mensen onder ons, of zelfs een kleurplaat doen. Als extra bonus zal hier ook wat larp gerelateerde documentatie liggen die je in alle stilte door kan lezen. We hopen dat dit initiatief helpt om het weekend voor iedereen zo ontspannen mogelijk te maken.

Heb je stoffen of handwerkspullen over, die je graag wil doneren aan anderen? Top, neem het mee naar het festival!

Wij regelen kaartjes waar je je naam en contactgegevens op kwijt kan en zorgen voor een tafel voor je de spullen kwijt kan. Je kan vanaf vrijdag je spullen daar achterlaten met het kaartje erbij (touw en tape zijn ook aanwezig) zodat iedereen kan en kan kijken of er iets tussen zit wat ze mee willen nemen.

Zaterdagavond rond 21:00 wordt alles wat niet is meegenomen weer aan de rechtmatige eigenaar meegegeven. Geef aan Ylva of de bar door als je spullen achter wil laten en je eerder weg gaat.

Even geen lezing, larp of workshop maar toch zin om samen iets gezelligs te doen? Dit jaar stelt spellenwinkel 4YourGames een collectie bordspellen beschikbaar uit hun demokast die gedurende het hele weekend gespeeld kunnen worden.

Tickets

vrijdag t/m zondag 29 t/m 31 aug

Weekendticket

  • Volledig programma
  • Ontbijt zaterdag & zondag
  • Lunch zaterdag & zondag
  • Avondmaaltijd vrijdag
  • Uitgebreide BBQ zaterdag
  • Snacks
  • Onbeperkt non-alcoholisch drinken
  • Overnachtingen in gebouw of eigen tent
zaterdag 30 augustus

Dagticket

  • Volledig zaterdag programma
  • Lunch
  • Uitgebreide BBQ
  • Snacks
  • Onbeperkt non-alcoholisch drinken

De locatie

Het Mussennest is een populaire larp-locatie op de Hoge Veluwe. Voorzien van diverse binnenlocaties, een bar, slaapzalen en een eigen bos. Je hebt ook de mogelijkheid om een tent op te zetten als je liever niet in een slaapzaal wilt slapen.

Plattegrond locatie

Adres

Beekdalseweg 1
6731 SG Otterlo

Bereikbaarheid

De locatie is goed bereikbaar met de auto. Parkeren is mogelijk langs de weg. OV-reizigers kunnen stoppen bij de bushalte in het dorp. Vanaf de bushalte is op aanvraag een gratis pendeldienst naar de locatie beschikbaar.

Toegankelijkheid

Het Mussennest is grotendeels rolstoeltoegankelijk met rolstoelvriendelijk sanitair. Helaas zijn sommige locaties minder goed toegankelijk voor rolstoelen (bijvoorbeeld het bos). Als een programmaonderdeel minder rolstoeltoegankelijk is, wordt dit aangegeven.

Veelgestelde vragen

Ja en nee. Het LARP Zomer Festival is in de eerste plaats vooral een gezellig festival om andere larpers te ontmoeten en kennis op te doen. We bieden echter ook verschillende short larps aan, waarbij een kostuum wenselijk kan zijn. Dit wordt dan vermeld bij de programmaonderdelen.

In principe hoef je geen kostuums mee te nemen; we nodigen je vooral uit om kleding te dragen waarin je je prettig voelt. Het is zeker toegestaan om een mooi kostuum te dragen, of een kostuum die aansluit bij het thema van een short larp waar je aan meedoet. Zie dit echter niet als een verplichting!

We raden OV reizigers aan om met auto-reizigers af te spreken om samen op te rijden, aangezien de busverbinding niet ideaal is. Je kunt je carpool aanvraag in dit document plaatsen. Ook kun je hier een rit aanbieden.

We bieden een pendeldienst aan voor vrijdagavond, zaterdagochtend, zaterdagavond en zondagmiddag. Deze pendel zal rijden van en naar de bushalte. De pendeldienst is een gratis service, maar dit betekent wel dat we niet constant zullen rijden en zoveel mogelijk ritten zullen combineren.

Verzoeken voor de pendeldienst kunnen tot twee weken voor het festival worden ingediend via peter@larp-platform.nl.

Stuur ons een e-mail op peter@larp-platform.nl en dan noteren we dit voor je. Houd er echter rekening mee dat er naast EHBO’ers en een standaard verbandkoffer geen zorgverleners aanwezig zullen zijn vanuit de organisatie. Je bent dus zelf verantwoordelijk voor je gezondheid.

Het LARP Zomer Festival is voor deelnemers vanaf 16 jaar. Er is geen maximumleeftijd. Sommige programmaonderdelen zijn vanwege de onderwerpen enkel toegankelijk vanaf 18 jaar.

Om de kwaliteit van het evenement te waarborgen hebben we een maximum aantal deelnemers dat we toelaten op het festival. Dit kan betekenen dat het festival kan uitverkopen.

Voor diverse short larps, workshops en activiteiten met een maximum aantal deelnemers werken we met inschrijflijsten. Maximaal 80% van de plekken zal gevuld zijn vanuit de voorinschrijving. Hierdoor kun je ook op het laatste moment nog aansluiten via een fysiek inschrijfformulier tijdens het evenement. De voorinschrijvingen sluiten maandag 18 augustus om 20:00. Je kunt enkel gebruikmaken van de voorinschrijving indien je reeds een ticket hebt.

Wij willen graag larp voor iedereen toegankelijk houden, daarom bieden we ook tickets aan die passen bij een klein budget. Je kunt een Kleine Beurs Ticket kopen zonder dat er vragen worden gesteld, maar houd er rekening mee dat er een beperkt aantal beschikbaar is.

Bij het bestellen van je ticket kun je kiezen tussen de opties Kleine Beurs en Sponsor, waarbij de Sponsor optie een donatie is die wordt gebruikt om Kleine Beurs Tickets te bekostigen.

Het LARP Platform stelt zelf ook 5 Kleine Beurs Tickets beschikbaar.

We hebben verschillende soorten korting beschikbaar:

  • Kleine Beurs Tickets: Je kunt hier gebruik van maken als je het financieel krap hebt. Als jij er behoefte aan hebt, kun je hier gebruik van maken zonder verdere vragen. Het aantal beschikbare Kleine Beurs Tickets vanuit de organisatie is 5, maar er kunnen meer Kleine Beurs Tickets beschikbaar komen door donaties van Sponsor Tickets.
  • Bijdragers korting: Als je minimaal 2 uur bijdraagt tijdens het festival, bijvoorbeeld door het organiseren van een programma onderdeel, bieden we je een kortingscode aan van 10% op de ticketprijs. Deze korting gaat altijd in overleg met het team.
  • Vrijwilligerskorting: Als je het grootste deel van het weekend bezig bent met organiseren, kun je gebruik maken van de vrijwilligerskorting. Je ticketprijs is dan gelijk aan de kostprijs. Stuur ons een berichtje op peter@larp-platform.nl als je wilt bijdragen.

Het team

Het LARP Zomer Festival wordt georganiseerd door Stichting Verhaal in Uitvoering, een non-profitorganisatie met als missie om larp leuker, beter en toegankelijker te maken.

Peter (hij/hem)

Hoofd productie

Omney (Die/hen/zullie)

Hoofd programma

Anouk (zij/haar)

Programma

Iris (zij/haar)

Programma

Karijn (zij/haar)

Programma

Lies (zij/haar)

Programma

Nieske (zij/die)

Programma

Christian (hij/hem)

Techniek

Ork (hij/hem)

Techniek

Menno (hij/hem)

Productie

Kasper (hij/hem)

Productie

Lindy (zij/die)

Hoofd EHBO

Contact

Heb je nog vragen over het LARP Zomer Festival? Neem vooral contact met ons op. We reageren het snelst via e-mail!

Ticketverkoop is geopend

29 t/m 31 augustus 2025
Weekendticket
za 30 augustus 2025
Dagticket -- Uitverkocht

Het Mussennest Otterlo
terug naar boven
Privacyoverzicht
LARP Platform

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.