3 Beginnerstips

31 oktober 2017 Door Julian de Vries

Recent werd er weer eens een beginner naar me doorverwezen voor tips. Wat ik altijd leuk en gezellig vind. Ik ben al 20 jaar bezig met beginners begeleiden en geef iedereen dezelfde 3 tips. Echter!

Recent heb ik een stuk over Lait geschreven en ik realiseerde me ineens: Als ik mijn tips nu eens in een artikel op het LARP Platform zet! Voortaan kan ik beginners dan gewoon doorverwijzen naar het artikel! Dat scheelt mij tijd. De beginner hoeft mijn stem niet meer aan te horen. Verder kan iedereen die interesse heeft het eens meelezen. Iedereen wint! Dus geheel gespeend van enige vorm van eigenbelang mijn drie tips:

Voordat we verder gaan: De namen van de tips zijn in het Engels. De tips zijn ergens 20 jaar geleden gemaakt. Toentertijd sprak “iedereen” (lees: Julian) een soort Engels/Nederlands mengelmoesje. Echt waar! Iedereen! Vraag het maar na bij de andere dino’s.

  1. If nobody sees it, it hasn’t happened; (NL: Als niemand het ziet, is het niet gebeurt)
  2. Accessorize, accessorize, accessorize; (NL: Letterlijk onvertaalbaar, zie Google als je me niet gelooft)
  3. Details matter. (NL: Details doen ertoe)

1. If nobody sees it, it hasn’t happened

Als andere mensen het niet zien, dan is het niet gebeurt. Gebruik dit als leidraad voor je personage: Pas als andere mensen effecten kunnen waarnemen, dan bestaat het. Zonder zichtbare effecten bestaat het simpelweg niet. Heb ik geen waarneembare effecten voor anderen gemaakt, dan is het niet gebeurt. Punt.

Voorbeeld:
Stel je maakt een mijnwerker. Je kostuum is een 3-delig maatpak. Dan kun je niet verwachten dat mensen snappen dat je kennis hebt van mijnen. Dan wordt het tijd om te laten zien dat je deze kennis hebt. Je kunt bijvoorbeeld een presentatie geven over de veiligheid in mijnen. Het kan ook makkelijker:

Langzaamaan de kennis over je personage verspreiden: Om je personage aan te laten komen, moeten er waarneembare effecten zijn die zij kunnen zien. Als er geen waarneembare effecten zijn, dan bestaat wat je wil overbrengen ook niet. Kijk dus goed wat je van je personage over wilt brengen.  Kies daarna 1 persoon om het aan over te brengen. Zodra je aan die persoon hebt overgebracht dat je een mijnwerker bent, dan kun je een volgende persoon kiezen, enzovoort. Maar hoe doe ik dat? Nou… Daarmee komen we bij de kern van deze tip:

Denk altijd na over het volgende: Hoe kunnen mensen zien wat je personage doet. Hoe showcase ik mijn personage? Stel mijn karakter is bangig. Hoe gaan mensen de bangigheid zien? Mijn karakter is depressief. Hoe gaan mensen de depressiviteit zien? Mijn karakter is X (vul in wat jij wilt uitproberen). Hoe gaan mensen X zien?

Met deze tip verleg je jouw focus van ‘mijzelf’ en ‘mijn personage,’ naar de wisselwerking met anderen. Want onthoud: If nobody sees it, it hasn’t happened.

2. Accessorize, accessorize, accessorize

Exercise? Oh I thought you said Accessorize!

Deze tip is de reden waarom ik de drie tips nooit vertaald heb. Ik krijg deze tip niet sexy vertaald. Overigens is deze tip met stip de nummer 1 die tegen mij aan gequote wordt, zonder dat de andere weet dat deze uit mijn koker komt. De onvertaalbaarheid was in ieder geval geen obstakel voor verspreiding van deze tip.

Deze tip verdient een plek in de top 3. De reden daarvoor is dat accessoires een hele rits onzichtbare voordelen met zich meebrengt:

  • Het zorgt ervoor dat je makkelijker in personage kunt komen.
  • Het zorgt ervoor dat je basics (broek, shirt, etc.) op verschillende evenementen kunt dragen, zonder dat anderen de personages door elkaar halen. (kostenefficiënt)
  • Het geeft een signaal aan anderen dat je in je personage bent. Dit maakt het voor hen makkelijker om IC en OC te scheiden.
  • Het zorgt ervoor dat anderen zien dat je tijd en moeite hebt besteed aan je personage. Je personage wordt daardoor makkelijker serieus genomen.
  • Je laat zien dat jij zelf OC ook bereid bent om tijd en moeite in onze gezamenlijke hobby te steken. Jij wordt daardoor gemakkelijker opgenomen.  
  • Als je accessoires niet koopt, maar zelf maakt, geeft het je de mogelijkheid om vaardigheden te proberen die je anders nooit opgepikt had.
  • En het belangrijkste: Het uitkiezen van accessoires dwingt je brein om je personage meer diepgang te geven. Alles wat je personage draagt heeft immers een reden, vindt ons ‘patroon zoekende’ brein. Je kunt die reden aangrijpen om bewust een verhaal erbij te maken. Ik raad dat in ieder geval van harte aan. Met een verhaal per accessoire kun je niet meer misgaan met accessoires. The sky is the limit!

Niet iedereen zal deze voordelen op dezelfde manier waarderen en dat is okay. Ik ben bijvoorbeeld een erg slechte kostuum-liefhebber. Ik besteed alleen aandacht aan mijn kostuum, omdat ik mensen ken die zeer veel waarde aan kostuums hechten. Ik wil hun beleving niet negatief beïnvloeden (…en stiekem ben ik zo bang van deze mensen, zo bang. ‘s Nachts lig ik rillend in mijn bedje. Niet tegen ze zeggen heh!).

Daarnaast vind ik het belangrijk dat mensen zien dat er een verschil is tussen IC en OC. Dat is een voordeel wat ikzelf meer waardeer. Ongeacht welke voordelen je meer of minder belangrijk vind: Accessoires zijn een makkelijke, multiple win, voor weinig investering. Vandaar mijn advies: Accessorize, accessorize, accessorize.

3. Details matter

Zelfs de kleinste acties zijn belangrijk (zolang je regel 1 aanhoudt en iemand het effect ziet). Dit soort details zijn zo belangrijk, omdat het anderen enorm inzicht geeft in je personage. Iemand die zijn kleding opvouwt voordat hij een operatie ingaat, zegt zoveel over dat personage (BBB). Een priester die bij elk vloekwoord wat hij hoort een kruis slaat, zegt zoveel over dat karakter (Lextalionis). Een Dugo die zijn Salita (wapen) netjes weglegt voordat hij antwoord geeft op een vraag, zegt zoveel over dat personage (Frontier). Dit zijn kleine acties. Voor de oplettende medespeler zijn ze zo kenmerkend. Elk van deze acties heb ik jaren geleden gezien. Ik kan ze nog zo voor de geest halen. Belangrijker is nog dat ik de personages die ze uitvoerden jaren na dato nog steeds onthoudt.

Dit gaat echter verder dan alleen kleine acties die voortvloeien uit kleine details. Ook details uit je background zijn belangrijk. Bijvoorbeeld: Er zijn legio mensen die zeggen dat geheimen alleen interessant zijn als ze uitkomen. Zij vinden regel 1 zo belangrijk dat ze de kracht van ‘details matter’ vergeten. Een geheim kan een explosief zichtbaar effect hebben, als het uitkomt. Ik ben het daar helemaal mee eens.  Een geheim kan echter ook een klein druppelend effect hebben. Als je op zoekt bent naar gelaagdheid kan dit veel interessanter zijn, dan explosies.

Zowel geheimen die uitkomen, als geheimen die niet uitkomen, kunnen personage-bouwende gevolgen hebben. Het uitkomende geheim hoeft niet beter te zijn dan een verborgen geheim en vice versa. Ze bereiken andere effecten op een andere manier. Aangezien een uitkomend geheim meer bij regel 1 ‘if nobody sees it, it didn’t happen’ past, richt ik me hier op het verborgen gehouden geheim:

Een niet-uitgekomen geheim, is een detail die de acties en het gedrag van jouw personage zal vormen. Die vorming werkt door zelfs als het geheim nooit uitkomt. Kleine geheimen zoals ‘stiekem haat ik mannen/vrouwen/advocaten,’ hebben personage-bouwende gevolgen voor het handelen van je personage. Al is het maar omdat je mannen/vrouwen/advocaten uit de weg zult proberen te gaan.

Alle details van je personage die je kunt onthouden (vanuit je background of kleine acties die jij OC nooit doet, maar je personage wel), vormen mede de diepgang van je personage in de hoofden van anderen.

Als laatste is ‘details matter’ een waarschuwing: Backgrounds van 40 pagina’s waarvan je 39 en een halve pagina vergeet zijn onhandig: De details doen ertoe. De details zijn te belangrijk om ze in een zee van trivia te verliezen: Schrijf er een aantal op die je kunt onthouden, waar je mee kunt spelen. Als deze begindetails ingebakken zitten, kun je altijd later nog een detail toevoegen. Begin met een kleine set belangrijke details, want details matter.

Conclusie

Allereerst dank je wel dat je dit hele artikel gelezen hebt. Ik ben onder de indruk. In deze tijden van korte aandachtsspannes, vind ik dat je een bonus verdiend:

Stiekem zijn deze drie tips niet alleen toepasbaar op onze hobby. Ook in het echte leven kun je voordeel halen uit deze tips:

  • Voor je baas besta je niet, als ze nooit effecten ziet van wat je doet.
  • De kleding die je aandoet, of juist niet aandoet, geven onzichtbare signalen af aan je omgeving.
  • Om je heen heb je ten alle tijden 40 pagina’s aan details. Er is slechts een half A4tje van details die er echt toe doen. Als je dat halve A4tje weet te identificeren, kun je je focussen op die belangrijke details.

Nadat je deze tips op onze evenementen hebt weten te doorgronden: Kijk dan eens over de schutting naar het echte leven. Ik breng deze tips nog steeds in de praktijk. Ik heb ze nog steeds niet onder de knie. Ik vind nog steeds nieuwe toepassingen. Wie weet vind jij een interessante toepassing en zodra je iets leuks gevonden hebt: Tik me aan en deel het met me, zelfs als we elkaar nog nooit gesproken hebben: Ik zal het op z’n minst waarderen. Wie weet vind je een toepassing waar ik nog nooit van gehoord heb. Dan hebben we een dubbel-win!

Plezier en succes met je ontdekkingstocht door onze hobby heen!


terug naar boven