19 maart 2017 Geschreven door: Oscar Jongenengel

Wat zoek je in LARP?

Hallo, ik ben …. en ik wil gaan LARP’en.

Mijn allereerste LARP personage Davian Loyalar tijdns Seven Gates

Vaak krijg je dan de vraag, wat zoek je in LARP? Een lastige vraag, je hebt het namelijk nog nooit gedaan. Dus: bij deze, wat zoek je in LARP?

Er zijn wat dingen die meespelen in het beginnen met de hobby, namelijk wat voor setting? Fantasy, Sci-fi, moderne tijd, zo’n lijstje is ellendig lang te maken. Dan krijg je ook nog de vraag wil je je gelijk voor een week, weekend, dag of maar een paar uurtjes erin storten? Daarna, wat zoek je -echt- in LARP? Wil je als een krijger in volplaat harnas vooraan staan in de hitte van de strijd? Wil je als groots magiër puzzels oplossen, grotten verkennen en uiteindelijk de wereld redden? Zoek je klein, persoonlijk spel vol hartstocht, romantiek en verraad? Of misschien vind je het alleen al leuk om als woudloper het bos te verkennen met al zijn gevaren?

Allemaal vragen, allemaal dingen waar je aan kan denken.

Wie ben ik?

De naam is Oscar en ik speel al ongeveer 7 jaar op LARPs en al ongeveer 15 jaar table-top roleplay. (Denk aan Dungeons & Dragons.) Ik ben begonnen op Seven Gates, een evenement dat de nadruk op persoonlijk spel en immersion legde. (Zo diep mogelijk in je personage zitten.)  Sinds 2010 heb ik nu al meerdere LARPs aangedaan, ik weet nu ook waar ik graag voor ga: emotioneel spel, immersion en knokken zijn dingen die ik graag doe op een LARP. Nu is het voor iemand die net begint enorm lastig om een evenement te kiezen.

Daarom vergt de vraag: “Wat zoek je in LARP?” ook eigenlijk uitleg.

Een klein lijstje waar je aan kan denken:

  • Welke setting lijkt mij leuk? Sci-fi, hedendaags, middeleeuws, post-apocalyptisch? En dat alles met of zonder fantasy? Dit ligt vooral aan je interesses.
  • Wil ik een luchthartige vereniging of zoek ik diepgaand spel dat 24 uur wordt aangehouden?
  • Wat wil ik doen? Vechten (butsen), survival, emotioneel spel (emo-play), politiek gekonkel of wat anders?
  • Op wat voor schaal wil ik LARPen? Wil je in een tent tussen honderden andere spelers, met een kleine groep van bijvoorbeeld 40 man of er iets tussen in?
  • Hoe lang wil ik het doen? Wil ik voor een week, weekend of een paar uurtjes spelen?

Dat zijn de basis-dingen waar je aan moet denken voordat je begint. Alles heeft voor- en nadelen. Meeste verenigingen houden zich bezig met middeleeuws fantasie spel, orks, elven, dwergen etc. Daar is al veel keus in, niet elke vereniging is hetzelfde. Zo ken ik evenementen waarbij het menselijk ras zeldzaam is in de spelwereld. Bij Maerquin is het tegenovergestelde waar. Zo zijn er veel verenigingen die elk een ander soort fantasiewereld bieden. Meestal als je op de website van een vereniging zoekt kom je wel wat tegenover de spelwereld in hun spelregels en historie van de setting.

Wat wil ik spelen?

Bedenk een concept wat je graag wilt spelen, kijk of het in de setting van zo’n vereniging past. Past het niet? Pas het aan of zoek naar een andere vereniging. Probeer je personage niet te hoog in de cultuur te schrijven. Het is erg lastig om iemand van adel te spelen als je de eerste keer gaat spelen, je kent de setting waarschijnlijk nog niet 100% en weet ook nog niet hoe de spelersgroep zich verhoudt. Makkelijker is dan om iemand te spelen die bezig is om hogerop te komen, het genereert spel voor jezelf en anderen. Ook zorgt het ervoor dat als je iets niet weet het makkelijker is om het in het spel zelf te vragen.

Waar wil ik spelen?

Als je je concept hebt, is het ook belangrijk om te kijken: “Waar kan ik het uitspelen?”.

Als je bijvoorbeeld ooit een groot generaal wilt spelen is het handiger om naar de grotere evenementen te gaan zoals Vortex, Dragon Fest en Conquest. (Ga er wel vanuit dat je niet de enige bent die generaal wilt spelen)

Ben je op zoek naar emotioneel spel? Dan kun je beter naar de kleinere evenementen gaan: je hebt wat meer kans om dat de organisatie figuranten faciliteren die zich bezig kunnen houden met jouw achtergrond en wensen.

Figureren

Wat mensen ook vaak adviseren, ga NPC’en! (Non Player Character ook wel monsters/figuranten genoemd)

Figuranten dragen het verhaal en de setting. Je bent dus essentieel voor het maken van het verhaal voor de spelers. Zonder figuranten, geen spel! Van zombie tot edelman, van grote slechterik tot de hulp in nood. Jij speelt het!

De voordelen op een rijtje:

  • Je hoeft geen eigen kleding te regelen. (Alleen zwarte onderkleding wordt vaak verwacht.)
  • Je kan meerdere rollen spelen en daardoor verkennen wat je leukst lijkt.
  • Je maakt mee wat er achter de schermen van een vereniging gebeurd.
  • Je kan mensen leren kennen buiten het spel om, in het monsterhok kan je op je gemakje zitten en praten met andere figuranten als je op nieuwe rollen aan het wachten bent.
  • Je leert de setting beter kennen, wat kan helpen met het schrijven van een speler-personage. (Als je al verder wilt gaan als speler, er zijn zat mensen die het heerlijk vinden om te figureren)

Nadelen:

  • Je speelt altijd een rol die door iemand anders is geschreven, dus je persoonlijke voorkeuren voor spel zijn afhankelijk daarvan.
    • Je hoeft niet bang te zijn dat je rollen krijgt die je niet wilt. Het is en blijft een spel.
  • Je kunt er vanuit gaan dat je de eerste evenementen nog niet snel een grote rol krijgt, de verhaalschrijvers kennen je nog niet goed dus voor verhaal dragend plot kiezen ze liever iemand die ze kennen en bekend is met de setting van de vereniging.
Mijn personage Sergeant Vitus Domitius, een soldaat op Frontier. Op een filmset voor een promotiefilmpje van onze eenheid.

Om het kort te beschrijven wat handig is om te weten:

  • Bedenk een concept wat je wilt spelen.
    • Thema
    • Personage
    • Type spel
  • Zoek een vereniging waarin dit  concept past.
  • Ga in overleg met de vereniging over je concept.
  • Maak plezier!

Vergeet vooral niet: Vragen staat vrij!