Avondvermaak: Dobbelen

15 mei 2017 Door Yvon Vuijk

Een leuke manier om de avond door te komen zijn dobbelspelletjes. Deze kun je meenemen als speler of als organisatie inzetten voor een figurantenrol. Zolang er een taverne is en een rustig moment kan er gedobbeld worden.

Vandaag leg ik drie leuke dobbelspellen uit die makkelijk kunt spelen tijdens een larp evenement.

Daarnaast help ik je hoe je hierbij inzetten kan regelen en geef ik tips voor organisaties die gokken willen implementeren binnen hun plot / setting.

Dobbelspelletjes

Liar’s Dice / Perudo

Benodigdheden (per deelnemer): 5 dobbelstenen (d6), 1 dobbelbeker. (Advies: minimaal 5 sets)
Speeltijd: 20 – 30 minuten

Liar’s Dice kent meerdere variaties. Het is een leuk spel voor een gezelschap van ongeveer 4 – 6 personen. Omdat er gedurende het spel mensen afvallen is het een spel met een duidelijk eind.

Speluitleg
Alle deelnemende spelers rollen onder hun dobbelbeker al hun dobbelstenen en mogen alleen hun eigen worp bekijken. Dan begint het opbieden: De eerste speler biedt een aantal dobbelstenen wat een bepaald aantal ogen heeft gerold, van alle rollen opgeteld (Bijvoorbeeld “Vijf drieën”). De volgende speler mag hoger bieden (bv. “Zeven drieën”), of het bod afwijzen (“Leugens! Laat zien!”). Totdat iemand het bod afwijst moet steeds hoger geboden worden.

Opbieden
Er zijn meerdere varianten van opbieden mogelijk. De snelste manier is dat je alleen meer geworpen dobbelstenen van dat aantal ogen (“Acht drieën!”), of minstens hetzelfde aantal dobbelstenen van een hoger aantal ogen mag noemen (“Acht vieren!”).

Leugens! Laat zien!
Als het bod wordt afgewezen tilt iedereen hun dobbelbeker op en worden alle geworpen dobbelstenen geteld. Liggen er minder dobbelstenen van het juiste aantal ogen dan geboden is, verliest de Leugenaar een dobbelsteen. Liggen er evenveel of meer, dan moet degene die de valse beschuldiging heeft geuit een dobbelsteen weg doen. Zo komen er steeds minder dobbelstenen in het spel.

Degene die de dobbelsteen verliest biedt als eerste in de nieuwe ronde.

Einde van het spel
Je kan doorspelen tot een speler alle dobbelstenen kwijt is, of doorgaan totdat er nog maar één speler dobbelstenen heeft.

Varianten

  • Een wat minder intense variant laat toe dat je, als je op dobbelstenen met een hoger aantal ogen inzet, je ook minder dobbelstenen mag noemen.
  • Enen kunnen worden meegeteld als jokers, die meetellen als een worp van het aantal ogen wat geboden wordt.

Crown & Anchor

Benodigdheden: 3 Crown & Anchor dobbelstenen, 1 inzetblad, muntjes
Speeltijd: minder dan 5 minuten per ronde

Crown & Anchor is een oud gokspel wat de Engelse marine over de hele wereld bekend heeft gemaakt. Het wordt gespeeld met drie zeszijdige dobbelstenen waarvan elk van de zes vlakken een ander symbool heeft: Hart, Ruit, Klaver, Schop, Kroon en Anker. Dezelfde symbolen staan ook op het inzetblad.

Speluitleg
Je hebt de Spelers en de Bank. Het spel is simpel: Spelers zetten geld (muntjes) in op een van de symbolen (op het inzetblad). Vervolgens rolt de Bank de drie dobbelstenen.

  • Wordt het symbool waar een speler op heeft ingezet eenmaal gerold, krijgt de speler de inzet verdubbeld terug.
  • Wordt het symbool tweemaal gerold, krijgt de speler de inzet verdriedubbeld terug.
  • Wordt het symbool driemaal gerold dan krijgt de speler de inzet verviervoudigd terug.
  • Wordt het symbool niet gerold dan is de speler de inzet kwijt.

Dit spel is ideaal als je IC een louche casino wil neerzetten.

“Reken maar uit. Elke dobbelsteen heeft een op zes kans om jouw teken te rollen. Maal drie, is drie op zes, da’s dus fifty-fifty! En dan heb je ook nog kans dat jouw teken meer dan een keer wordt gerold, dan loop je helemaal lekker binnen”

Helaas voor de Spelers liggen de kansen iets anders. De Bank heeft ongeveer 7,9% meer kans om te winnen dan de Spelers. De enige manier om dit spel enigszins eerlijk te spelen is door om beurten de Bank te zijn.

Blufpoker / Zesje gooien

Benodigdheden: 1 platte schaal, 2 dobbelbekers, 3 dobbelstenen (d6)
Speeltijd: Enkele minuten per ronde

Blufpoker is makkelijk te leren en snel te spelen. Daarom is hij uitermate geschikt als avondspelletje.

Speluitleg

  • De 3 dobbelstenen vertegenwoordigen een bepaalde waarde, waarbij het hoogste getal altijd het honderdtal is.
    • Een 3, een 5 en een 2 is 532.
    • Een 4, een 4 en een 4 is 444.
    • Een 6, een 1 en een 4 is 641.
    • Etc.
  • De jongste speler (speler A) begint en gooit (onder de beker, zodat anderen het niet zien). Vervolgens zegt hij tegen zijn linkerbuurman (speler B) een waarde. Dit kan de werkelijk gegooide waarde zijn, maar je mag ook liegen/bluffen.
  • Vervolgens is speler B aan de beurt, hij heeft 2 keuzes:
    • Hij gelooft de waarde van speler A niet en tilt de bekers op. Als de waarde onder de beker lager is dan wat gezegd is, dan verliest speler A. Als de waarde gelijk of hoger is, dan verliest speler B.
    • Hij gelooft de waarde wel, bekijkt de drie dobbelstenen (zonder dat anderen het zien) en moet de waarde van speler A overtreffen. Speler B mag kiezen een dobbelsteen (bijv. een 6) buiten de beker of onder de andere beker te leggen en alleen de andere twee dobbelstenen opnieuw te gooien.
  • Speler B kiest voor optie b. en geeft vervolgens een waarde (hoger dan de waarde die speler A zei) door aan speler C.
  • Speler C moet vervolgens weer afwegen of hij Speler B gelooft of niet.

Dit gaat zo door tot een speler besluit een gegooide waarde niet te geloven.

N.B. Als er 666 is gegooid door de speler voor jou en jij geloofd het (dat kan), kan je dus niet hoger gooien. Om toch te kunnen ‘winnen’ krijg je de kans om in drie beurten 3 dezelfde ogen te gooien. Als dat lukt dat dan verliest je voorganger (die dus 666 gooide); lukt het je niet dan verlies jij.

Voorbeeld
Maarten, Bouke, Jos en Edgar spelen Blufpoker en Maarten begint.

  • Maarten gooit 532 en zegt tegen Bouke dat hij minstens een 6 heeft gegooid.
  • Bouke gelooft Maarten en kijkt onder de beker. Er ligt geen 6, dus die kan hij niet apart leggen. Hij moet dus alle drie de dobbelstenen opnieuw gooien en minstens een 6 gooien. Bouke gooit 655 en zegt dit aantal tegen Jos.
  • Jos gelooft het en kijkt onder de beker. Hij legt de ene 6 apart en gooit de andere twee dobbelstenen opnieuw. Jos gooit een 6 en een 5, dit is met de 6 buiten de beker dus 665. Hij zegt tegen Edgar dat er 665 ligt.
  • Edgar gelooft het niet en tilt de bekers op. Er ligt het door Jos gegooide 665. Edgar geloofde het niet en is Jos de winnaar.

Andere dobbelspelletjes
Yahtzee, Pikken, Trimennen en Mexen.

Spelen met inzet

Het is leuk om met inzet te spelen. Voornamelijk Blufpoker, omdat deze anders eindeloos doorgaat zonder duidelijke winnaar.

In mijn optiek werken deze twee manieren het best:

Geld

Blufpoker en Liar’s Dice  werken met een duel tussen twee deelnemers. Hierdoor hoef je niet van te voren geld in een pot te gooien. De verliezer geeft simpelweg een muntstuk aan de winnaar.

De waarheid

Een (in mijn ogen) leukere inzet is de waarheid. In deze situatie mag de winnaar van het duel een vraag naar waarheid stellen aan de verliezer.

Het is goed om hierbij af te spreken dat alles dat besproken wordt aan de tafel, binnen de deelnemers van het spel blijft. Ook kan het prettig zijn om deze variant te spelen in een wat afgelegen hoekje. Zo creëer je een prettige en intieme omgeving voor de deelnemers.

Mochten deelnemers moeite hebben met het verzinnen van vragen dan kunnen er “suggesties van de tafel” gedaan worden. Ook kan er een thema worden ingezet voor de ronde. Mooie voorbeelden van thema’s zijn: “Dromen en ambities”, “Vrienden, familie en liefde” of “Wat is je favoriete…”.

Tips voor organisatie

  • Leg je figurant duidelijk de regels van het spel uit. Laat deze bij twijfel even in het monsterhok oefenen met andere figuranten die zitten te wachten. Zo voorkom je verwarring bij de spelers als de “ervaren gokker” de regels niet goed kent.
  • Kies een goed moment om je gokker in het spel te gooien. Bijvoorbeeld ‘s avonds laat, zodra je weet dat er geen gevechten en ander episch dringend plot meer komt. Het is frustrerend voor de gokker (en de deelnemers) als deze gestoord worden tijdens het spelen.
  • Zorg dat je setting er open voor staat. Is de locatie een klooster van zedelijkheid? Dan is dit wellicht niet het moment voor gokken. Al is er wellicht een achterkamertje waar stiekem toch gerold wordt.
  • Heb je geen NPC’s beschikbaar als gokker, maar wil je spelers toch de mogelijkheid bieden om zelf te gokken? Bied dan dobbelstenen of speelkaarten te huur aan bij de bar. Voor een paar IC muntjes kunnen ze deze de gehele avond gebruiken. Daarnaast kunnen ze (een deel van) het geld terugkrijgen als ze de props netjes terugbrengen.

Dobbelstenen kopen

Dobbelstenen zijn er in alle soorten, maten en prijsklassen verkrijgbaar. Zo kun je bij de Action al goedkoop een berg dobbelstenen krijgen. Met wat zoekwerk regel je ook plastic of leren dobbelbekers.


terug naar boven