Wat, geen kusje? Liefde, Romantiek en Relaties binnen larps

9 januari 2018 Door Sander Burger
Pride & Prejudice – Soms zijn de klassiekers de beste aanpak. Foto: Alma Elofson

Het zal je vast wel een keer zijn opgevallen – er bestaat binnen het spel op larps de nodige romantiek. En waarom niet? Relaties, liefde (of juist het gebrek aan), trouwerijen (al dan niet verstandshuwelijken), ontrouw of intrige, het is allemaal fantastisch larp-plot en vaak erg gaaf spel voor alle betrokkenen. Maar spel op dit soort persoonlijke vlakken gaat lang niet altijd even soepel – en er zijn ook de nodige strubbelingen buiten het spel en het kan spanningen opleveren die er niet hoeven te zijn.

Dit artikel gaat uit van spelers die onderling afspreken hoe en wat ze willen en geeft suggesties om dit onderling te communiceren en te bespreken op een volwassen en veilige manier. Bij larps waar Romantiek / Liefde / Lust een centraal thema is kiest de organisatie er vaak voor om ‘Consent Mechanics’ op te nemen binnen briefings en workshops zodat alle spelers er bekend mee zijn en van te voren dit soort zaken doorspreken – een proces genaamd ‘kalibratie’. Het bespreken van die mechanieken is echter een heel ander artikel (stay tuned), dus we gaan het hier vooral hebben over hoe je romantisch spel kunt afstemmen tussen spelers, ongeacht of er gereedschappen voor beschikbaar zijn gemaakt vanuit een evenement of organisatie.

Romantiek is awesome…

De meeste films en series die als inspiratie kunnen doen voor larps hebben altijd wel een romantisch (sub)plot, dus het is niet meer dan normaal dat dit ook zijn weg vindt binnen larps. Spel creëren door te spelen met liefde kan in vele vormen. Dit kan prille liefde zijn zoals Tristan en Yvaine uit ‘Stardust’, of een machts-koppel die al jaren samen tegen de wereld strijdt, zoals de Underwoods uit ‘House of Cards’. Personages eromheen kunnen er ook zo hun mening over hebben ( “het is maar een sterveling”, “is niet van adel”, “is dat niet de dochter van onze aartsvijand!?”), en het kan ook een emotionele of fysieke kwetsbaarheid vertegenwoordigen in een anderszins goed beschermd personage (“hier die kroon of loverboy bungelt morgen aan de hoogste boom – kusjes, de orks”). Of een ongelijke relatie, zoals die tussen een vampier en een vazal – de ondode had alleen maar een hulpje nodig, maar de sterveling in de relatie is letterlijk verslaafd wat tot een verwrongen, ongelijke en tragische machtsdynamiek lijdt. En natuurlijk nog legio andere mogelijkheden die allemaal het nodige gave spel creëren.

…maar het is soms ook het nodige geklungel

Awakenings: Exiled – Hello there… Foto: Ork de Rooij

Maar net zoals bij echte relaties loopt het niet allemaal even soepel. Soms klikt het niet lekker en blijkt iets dat je over de chat of mail hebt besproken eenmaal op de larp aangekomen gewoon niet goed te werken. Ook als zo’n IC liefde lang goed gaat, kan er op een gegeven moment toch OC problemen opleveren. Er kan tussen spelers ruzie ontstaan of spanningen, of gewoon een vervelend gevoel, omdat iets het niet van de grond komt, of juist te goed werkt en je OC gevoelens in de knoop komen. En ja, ook ondergetekende is daar tegen aan gelopen en ik ben blij dat ik kan zeggen dat ik ervan heb geleerd zonder dat het mijn relatie heeft gekost. In dit artikel probeer ik een aantal handvatten aan te geven om met negatieve zaken om te gaan mocht je ooit in zo’n situatie belanden.

Basisregel: spelers zijn belangrijker dan larps

Vraag vooraf OC of je medespeler(s) behoefte hebben aan dit type spel. Hou hierbij de stelregel aan: ‘ja’ is ja, ‘nee’ is nee, en ‘misschien’ is ook nee. Geen enkele larp of spelervaring is het gevoel waard van ergens in geduwd zijn waar je als persoon niet in wil zitten.

Waar je op moet letten

Hieronder staan in mijn mening de zaken waar je het in elk geval minimaal over moet hebben voor een goede spel- en spelerservaring. Dit kan een relatief snel en kort gesprekje zijn, zeker als je beiden al een goed idee hebt van wat je zoekt in het spel en waar de grenzen liggen. Als je dit gesprek voor de larp voert zou ik aanraden om dit in elk geval zo te doen dat je elkaar kan horen – bij voorkeur in persoon. Mailen en chatten kan nog wel eens te kort schieten als communicatiemedium. Het helemaal handig om op de larp zelf face-to-face alles even rustig door te spreken.

  • Vertrouwen:
    Boven alles, zorg dat je elkaar hiermee vertrouwt. Eerlijk communiceren, eerlijk grenzen aangeven, en eerlijk zijn over gevoelens binnen en buiten het spel is iets dat op larps altijd heel veel goeds kan brengen, maar in mijn mening essentieel als je met liefde en romantiek wil spelen. En mocht om wat voor reden één van de partijen aangeven dat het vertrouwen is beschaamt, is er geen basis om verder te spelen totdat het is uitgepraat – en zelfs dan kan de beslissing zijn dat er geen basis is om verder te spelen.
  • Bepaal je grenzen:
    Tot waar ben je nog comfortabel met uitspelen, tot waar wil je dat de karakters gaan en welke thema’s wil je niet dat aangestipt worden? Mag handen vasthouden? In elkaars persoonlijke ruimte komen? Zoenen? IC sex? Huiselijk geweld? Overspel? Ontrouw? Eén van de belangrijkste factoren om te bepalen is waar de grens ligt – mijn advies is om er vooral conservatief en duidelijk over te zijn. Je kan altijd je grens altijd verleggen als blijkt dat het goed gaat, maar als een grens eenmaal is overschreden, is er iets stuk wat mogelijk niet meer goedkomt. Ook dat is een behoorlijke showstopper.
  • Partners:
    Binnen en buiten het spel: zijn alle partners van de betrokken personen er okay mee? Bespreek ook met hen de grenzen die binnen en het buiten het spel gelden. Dit is een verantwoordelijkheid voor alle partijen, om te voorkomen dat op de larp zelf of na de larp er zaken gebeuren die OC relaties stuk kunnen maken. Geen enkele larp is dat waard.
  • Doel:
    Wat voor soort relatie heb je: oud koppel, kalverliefde, liefde-haat relatie, haat-haat relatie? En wat is het doel dat je er mee wil bereiken in het spel: wil je dat je relatie-spel leidt tot een prachtige romance, of juist dat er IC spanningen blijven?  Dit gaat veel van de intensiteit en het ‘risico’ bepalen van de IC relatie – het spelen van een stabiele relatie of verstandshuwelijk heeft bijvoorbeeld een heel ander effect op het spel dan een stormachtige affaire of de romantiek van het slagveld.
  • Stopwoord / Check in:
    Het is handig om een stopwoord of check in methode te bespreken waarmee je tijdens een scene kan bepalen of alles in orde is. Wellicht krijg je een reactie die je niet verwacht had, een vervelend gevoel of hebben jullie beiden het idee dat het nog wel een tandje intenser mag – en dan kun je door middel van een van te voren afgesproken systeem tijdens het spel even tussendoor ‘bijstellen’ zonder het spel te hoeven onderbreken. Persoonlijk ben ik fan van de ok-check-in methode, maar voel je vrij om wat dan ook te kiezen waar jullie je comfortabel bij voelt.
  • Blijven communiceren:
    Neem nooit aan dat wat je eerder hebt besproken gebeiteld is in steen. Wellicht is een relatiestatus veranderd, zijn er andere inzichten of zijn er omstandigheden thuis, op je studie of op het werk die je gevoel over de IC relatie beïnvloeden. Ga minstens op elk evenement het gesprek aan en blijf het aan gaan, zelfs al denk je dat er niets veranderd is.
Blodsband – Samen tegen het einde van de wereld. Foto: Sabina Sonning

‘Nee’ is ook een antwoord

Blodsband… want kannibalisme is gewoon leuker in gezelschap! Foto: Sabina Sonning

Op elk van de bovenstaande punten en op elk moment in het spel is ‘nee’ een prima antwoord. Een ‘nee’ geven of krijgen voelt soms niet fijn, maar duidelijkheid scheelt een hoop gedoe op termijn. Het is belangrijk om dit op waarde te schatten, want uiteindelijk willen we allemaal een fijne larp-ervaring – welke vorm dit dan ook aanneemt.

Mocht je het idee hebben dat je door een ‘nee’ te geven of te krijgen in de knoop komt in je spel is het verstandig samen een nette oplossing te bedenken die (sociale) consequenties vermijdt voor alle betrokkenen, zowel binnen als buiten het spel. Als je dat niet kan opbrengen dan is het sowieso verstandig om dit type spel voorlopig naast je neer te leggen.

En wat als? – Bleed

Het concept van Bleed – emoties die van personage naar speler springen en vice-versa – kan één van de redenen zijn om romantisch spel op te zoeken. Echter, als het je hele gevoel van ‘zelf’ een weken voor en na de larp op zijn kop zet, ga dan bij jezelf te rade of dit op het moment wel de spelervaring is die je zoekt. Je verraden voelen door je geliefde, of een intens gevoel van verliefdheid houden voor iemand die na de larp weer gewoon de partner is van iemand anders – het kan gewoon gebeuren.

Ga er volwassen mee om en overleg wat je doet als Bleed optreedt. Praat met elkaar, praat met je OC en/of IC partner, ga even koffie drinken samen, maak een wandeling door het bos en laat de ervaring bezinken. Evalueer daarna ook eerlijk of het wel of niet verstandig is om het spel voort te zetten. Hoe vervelend die beslissing ook is, het is vervelender als een medespeler er later achter komt dat het leuke spel er voor heeft gezorgd dat je nu even in de knoop zit. Als je eenmaal weer met beide voeten op de grond staat, is het belangrijk dat je met een positief gevoel terug kan kijken.

Conclusie

Romantiek en liefde kan op een larp veel toevoegen, zowel voor je eigen spel als dat van je medespelers. De boeken, series en films die als inspiratie hebben gediend voor veel larps gebruiken deze thema’s als ondertoon of zelfs hoofdplot van het verhaal – zelf deze spelimpulsen verwerken in je personage geeft je een hele nieuwe dimensie om mee te spelen.

Het wordt vaak gemeden omdat het complex en intens kan zijn, maar indien verantwoord en met respect voor elkaar uitgespeeld is het een geweldige ervaring die niet hoeft te ontbreken uit het larp repertoire. Ben ervan bewust dat de sleutel ligt in open en eerlijke communicatie, in het bouwen en onderhouden van dat vertrouwen. Want of het nu een eenmalig evenement is of voor de duur van een hele larp-cyclus, als je weet dat het goed zit kan je er voluit van genieten.

XoXoXo!

Verder lezen

Erik Visser – Consent afspraken maken

Team Orenda – Relatiedocument
Een werkende implementatie binnen Nederlandse larp van relatie-spelregels

Merli Juustila – Love, romance and larp – Playing romantic love in larps (Engels)

Frauke Bitomsky – Erotik im Vampire Live (Duits)

Sarah Lynne Bowman – A Matter of Trust: Larp and Consent Culture (Engels)


terug naar boven