Attack Vector

4 januari 2018 Door Erik Visser

Modern Day en Sci-fi Larps zijn interessant omdat ze een heel nieuw scala aan thema’s en bijbehorende interactie bieden, die je op fantasy of middeleeuwse larps niet zal treffen. Een daarvan is hacken: inbreken op computersystemen.

En dat is een pittige, want real-live hackers staan niet bekend als teamspelers. Het zou jammer zijn als je op een larp gestimuleerd wordt om eenzaam in een hoekje de digitale winnaar te worden.

Daarnaast is er nogal een verschil in computervaardigheden tussen de spelers. Een speler die zelf geen computergoeroe is, zou ten minste een redelijke hacker moeten kunnen spelen. En andersom blijkt ook lastig: als in-game hacken te veel lijkt op echte computervaardigheden, dan hebben out-game ICTers het soms lastig om niet de in-game hackers te gaan ‘helpen’.

Maar toch… het kan zo mooi zijn! De larp BlackHackZ liet zien dat een hackercommunity een gave en unieke setting oplevert, en dat je nieuwe vormen van interactie kunt creëren op basis van een hacking game.

BlackHackZ, stichting Lore-ley

Zelf speel ik in de doorlopende scifi larp Frontier. Dat speelt zich af lang nadat de mensen de ruimte hebben gekoloniseerd. Toen het begon had het een zelfgemaakt hackingsysteem dat er erg goed uitzag en spelers de mogelijkheid gaf om cyberspace onveilig te maken. Echter, de oude organisatie hield er mee op, en er stapte (gelukkig!) een nieuwe organisatie op om het event een doorstart te geven. De nieuwe organisatie had helaas geen beschikking over de oude hacking game.

In een poging mijn ICT vaardigheden in te zetten voor de hobby, begon ik aan het project om een nieuwe hacking game te bouwen voor Frontier. De doelen waren als volgt:

  • Interactie tussen spelers stimuleren (ook tussen hackers en niet hackers)
  • Niet lijken op echt hacken, zodat het voor iedereen even nieuw is
  • Laagdrempelig voor spelers als spelleiders
  • Leuke puzzels voor hackers om op te lossen
  • Hackers tegen de wereld (dus niet tegen elkaar)

Het eindresultaat werd Attack Vector en het draait nu op Frontier als de hacking game. Het werkt als volgt: spelleiders bereiden ‘sites’ voor die gehackt kunnen worden. Zodra de hackers de naam van de site weten, kunnen ze hun aanval beginnen.

Een site bestaat uit nodes, die zowel beveiligingen als goodies kunnen bevatten. Beveiligingen zijn puzzels, die opgelost moeten worden voordat je er langs kan. Goodies is de informatie waar de hackers naar op zoek waren, maar kan ook bonussen zijn, zoals informatie om te verkopen, of extra hacking tijd.

Maar goed, de kern is natuurlijk de beveiligingen die je moet doorbreken of omzeilen. Iedere beveiliging is een puzzelachtige mini-game: zo heb je woordzoekers, magic-eye puzzels en een password-raad game. De hack heeft een beperkte tijd om afgerond te worden, dus het loont om samen te werken en de hack voor te bereiden.

Die voorbereiding komt in de vorm van een scan die vooraf op de site kan worden gedaan. De scan geeft de site-structuur en geeft ook de mogelijk om vooraf extra informatie over sommige puzzels op te vragen. Zo kan je een beperkt aantal woordzoekers en magic-eye plaatjes vooraf oplossen. Je kan hier ook niet-hackers om hulp vragen.

Naast de mini-games bestaat het hacken uit het invoeren van commando’s om jezelf te verplaatsen of info op te vragen uit nodes. De command line interface was wel een dingetje tijdens het ontwerpproces. De vraag was of dit de drempel niet te hoog zou maken voor de generatie spelers die geen DOS heeft meegemaakt. Gelukkig bleek dit erg mee te vallen en geeft het wel de echte oldschool hackingfeel, dus we hebben hem er ingehouden.

Tijdens een playtest-evenement is de basis van het systeem getest met pen en papier. De enige puzzel was de sudoku en de spelers konden achteraf geen sudoku meer zien! Maar het concept was leuk en de test daarmee geslaagd. Een paar evenementen later was de digitale versie en feit.

En het werd een succes! Attack Vector vermaakt spelers op Frontier en geeft de hackers een eigen digitale wereld om in aan de slag te gaan. De meeste hackers waarderen het systeem en inmiddels maken de spelleiders puzzels die ik zelf niet voorzien had. Het is leuk om te zien dat er meer uitgehaald wordt dan je er als programmeur ingestopt hebt ?.

Natuurlijk is er nog ruimte voor verbetering. Vooral in het spelleiding helpen om snel (ter plekke op een larp) nieuwe sites te maken, moet nog het een en ander gebeuren. Hopelijk wordt het daarmee makkelijker om op de ideeën van spelers te reageren, in plaats van alles van tevoren voor te bereiden.

Daarnaast is er een ander positief aspect dat ik niet voorzien had. Het geeft de hackers een activiteit om omheen te roleplayen. En dit is niet een goede eigenschap van Attack Vector specifiek, maar wel van het hebben van een hacking game. Bijvoorbeeld de dingen die even niet 100% lekker lopen, of gewoon raar in elkaar zitten, geven een kapstok voor ingame hackerspeak.

  • Dit doet het niet… hmm oh ja, ik was vergeten dat ik de command & control van mijn botnet had verplaatst in verband met die aanval van gister.
  • Net zo slordig online als offline, waarom verbaast me dit niets?

Het geheel is open source, en ik hoop dat er ook andere (niet Nederlandse) larps er gebruik van gaan maken. In dat kader heb ik ook een paar video’s gemaakt die het een en ander laten zien: Scanning ( https://youtu.be/pUHbaKnBswA ), Hacking ( https://youtu.be/UrsL3WPik04 ) en GM ( https://youtu.be/iaMfTl1Riqg ).

Meer info is te vinden op:  http://adventureforum.nl/ld50/attack_vector.html


terug naar boven