22 februari 2021 Geschreven door: De Poppenhoek

De Poppenhoek

GEZOGT POPPUN OM TE HELEPEN TE ZOEKEN NAAR EEN SGAT EEN HELEBOEL GOUT GEHEIM DING. BELONING IN DUKATEN. FRAAG NAAR KAPITIJN KIELHAAL OP DE “Zeezwaluw” IN DE HAVEN.

Vanuit Taveerne ‘Het Poppenhuus’ zetten een marionet, een vingerpoppetje en een voormalig stukje tuinslang met opplak-oogjes zich in beweging. Ze lopen langs de snoepwinkel van Billie de Zoetigeit en de Tovermolen waar een tovenaarsleerling ijverig toverstof staat te malen naar de Haven aan het Grote Bosmeer.

Sinds ze wakker zijn geworden in Poppenhoek is het wel even wennen dat er geen touwtjes meer zijn waar aan getrokken wordt, geen handen die hun bewegingen bepalen, maar dat ze zelf keuzes maken met alle gevolgen van dien. Dat voelt goed, maar ook wel een beetje spannend. Nu kunnen ze zelf lekker op avontuur. De oproep van Kapitijn Kielhaal in de ‘Telebraaf’ klinkt als precies het avontuur waar deze ondernemende poppen op zitten te wachten. Wie weet wat er allemaal kan gebeuren?

Spelen met Poppen voor larp-kicks

We weten allemaal dat “normaal” larpen op dit moment bijna onmogelijk is. Creatieve geesten hebben alternatieven bedacht om hier mee om te gaan. Zo zijn er online versies van bestaande evenementen en evenementen die speciaal geschreven zijn om online te spelen. Aan die initiatieven willen we nu een nieuw spel toevoegen, genaamd “Poppenhoek.”

Poppenhoek wordt ontwikkeld door Christian Brouns, Roos Schultheiss en René van den Berg

Wat is Poppenhoek en waarom heb ik het nodig in mijn leven?

Poppenhoek is een kleinschalig, larp-achtig spel waar gezelligheid en creativiteit centraal staat. Het spel richt op vermaak waar de mogelijkheden van samen spelen in tijden van Corona centraal staan en zoekt daarmee het midden tussen (online) tabletop games en larp. In korte verhalen speel je de rol van een pop, met een pop, in een wereld die veel weg heeft van een gigantische poppenkast. De pop die je gebruikt bij je vertolking voert al je fysieke handelingen uit, dus het spel is goed te spelen zonder fysiek contact te maken met je medespelers.

De spelwereld maakt gebruik van poppenkast-logica. Dat wil zeggen dat de dingen vaak zijn zoals ze lijken. De wereld is eenvoudig en de meeste problemen zijn op te lossen met een gezonde dosis eerlijkheid, compassie en vriendelijkheid. Poppenhoek is niet ingewikkeld of doorspekt met metafysica. De sfeer is over het algemeen niet duister of zwaarmoedig, maar avontuurlijk en gezellig. We kunnen allemaal wel wat gezelligheid gebruiken in deze tijden, toch?

Waar komt Poppenhoek vandaan?

Poppenhoek is (met toestemming) gebaseerd op het spel Puppetland van John Scott Tynes. We hebben wat van de scherpe kantjes ervanaf geslepen, zodat het een wat vrolijker en simpeler spel wordt om te spelen en te runnen. Er is minder kennis nodig van achtergrondverhalen en de wereld is meer in een “sandbox”-achtige omgeving veranderd.

Hoe speel ik Poppenhoek?

De start van elk avontuur in Poppenhoek is onze Discord-server. Deze server wordt beheerd door de “Poppenmeesters”. Poppenmeesters organiseren echter geen “evenementen” maar stimuleren spelers om in kleine groepjes samen te komen – conform de maatregelen! – en een verhaal te spelen uit de altijd groeiende bibliotheek op Discord. Wij willen avonturen en verhalen creëren waarvan jullie zelf kunnen bepalen hoe je ermee om wilt gaan, zoals bijvoorbeeld bij Tabletop campaigns, maar dan in groepen met meer kruisbestuiving – je hoeft niet altijd met dezelfde spelers te spelen, want ieder verhaal kan op zichzelf staan. Onze hoop is juist dat spelers elkaar zullen vinden via onze Discord en daar spelen wanneer fysiek bijeenkomen onmogelijk is, of in kleine groepjes fysiek samen gaan spelen waar de covid-maatregelen daar ruimte voor bieden.

Alles wat je nodig hebt om een avontuur te beleven in Poppenhoek is: een verteller, een verhaal, spelers en speler-personages, en een pop voor elke speler om hun personage mee uit te beelden. Die pop – zowel het personage als de fysieke pop – kan mee van avontuur naar avontuur en zelfs avonturen herhalen met andere groepen. Als je een avontuur hebt gespeeld mag je een kleine wijziging of toevoeging aan je pop maken als herinnering aan dit avontuur (bij ieder avontuur hoort een specifiek aandenken).

We hopen dat spelers plezier zullen beleven aan het bedenken en het zoeken of knutselen van een pop en dat ze op die manier hun creativiteit weer kunnen inzetten in een periode waarin dat niet altijd even eenvoudig is. Tips en voorbeelden vind je ook terug op onze Discord, maar een pop hoeft geen uren werk te kosten. Als je gewoon snel wilt meespelen, is een oude Barbiepop, een Action man, een knuffel of een WC-rol met oogjes erop getekend ook een prima pop om mee te spelen!

Hoe draag ik bij aan Poppenhoek?

We willen bovendien graag jullie input! Het schrijven van een verhaal of personage voor Poppenhoek is veel laagdrempeliger dan een complete larp organiseren, maar je kan ze met relatief weinig moeite aanbieden aan iedereen die ze wil spelen. Zo draag je bij aan de spelervaring van anderen zonder dat je een complete tabletop-campaign uit de grond hoeft te stampen, of een complete online larp moet runnen. Als je een verhaal schrijft dat een groepje poppen zou kunnen volgen, kunnen wij die toevoegen aan een kanaal op de Discord-server en kunnen andere spelers dat avontuur beleven. Poppenhoek heeft geen vaste spelleiders of verhaal-schrijvers, maar Poppenhoek maken we met alle bewoners samen met ondersteuning van de “Poppenmeesters”.

Ik wil meedoen!

Tof! Sinds 22 maart is de Discord-server voor iedereen geopend. Je kan ons nu gezelschap komen houden in Poppenhoek.

Op maandagavonden zijn we het meest actief (Poppenhoek-maandag), dus als je mee wilt doen, een “Voorstelling” wilt plannen voor later in de week of vragen hebt aan de “Poppenmeesters,” zorg dan vooral dat je op maandagavonden op de Discord-server komt!