09 mei 2017 Geschreven door: Sander Burger

Hoge Verwachtingen

Over voorpret, uitdagingen & comfort-food

Evenement Cirque Noir
Fotografie Ork de Rooij

Bij one-shots is het al langer de gewoonte om aan te geven wat voor soort spel je kan verwachten en wat het spel kan verwachten. Dit is een logische stap voor dat type larps omdat het een eenmalig, vaak kort evenement is – je hebt niet veel tijd om in je personage te komen en alles uit de ervaring te halen dat er in zit. Dit stukje ‘verwachtingsmanagement’ is daar vanzelfsprekend, en met name bij internationale evenementen waarbij hele andere larpculturen met elkaar in aanraking komen is het heel nuttig gebleken.

Maar bij zowel langer lopende larps en nieuwe evenementen hoor ik nog met enige regelmaat “Het was niet wat ik had verwacht”. Soms is dat een goed iets, maar vaker is dit een negatieve ervaring, waar een speler of spelersgroep zichzelf onvoorbereid voelde of het moeilijk vond om een plaats te vinden in het grotere geheel van de larp. Meer dan eens leidt tot stress, frustratie of in vervelende gevallen niet terugkerende spelers of spelersgroepen. En terwijl dat toch relatief gemakkelijk is te voorkomen.

Hoe ga je als organisatie met die verwachtingen om en hoe kun je die sturen? En wat win je op lange termijn door actief verwachtingsmanagement?

“Een goed voorbeeld van twee spelers met hele andere verwachtingen…”
– Warhammer 40k Dreadnought vs. Ridder – Drachenfest 2013

Aandachtsgebieden

De volgende zaken spelen een belangrijke rol in verwachtingsmanagement voor larps.

Wat voor spel faciliteert het evenement?

Alle larpers hebben zo hun voorkeuren en favoriete spelvormen. Zoek je spannende puzzels en speurtochten, ben je er voor de gevechten, loop je warm voor de intrige of ben je fan van diplomatie? Wordt er veel gevochten, is het veel roleplay, is het vooral veel gepraat? Een gegeven larp kan hier maar een paar facetten tegelijk van faciliteren binnen het spel, en hoe helderder je deze communiceert hoe beter deelnemers zich kunnen voorbereiden en kijken of dit de larp is voor hen.

Hoe gaat je evenement er uit zien?

Bij larp denken de meeste mensen vrij snel aan een fantasy evenement, maar dit is al lang niet meer de ‘standaard’ (voor zover het dat ooit was) – evenementen in andere echte en fictieve tijdsperiodes of met een specifieke ‘look and feel’ in gedachten zijn geen uitzondering meer. Heb je specifieke eisen of wensen bij kostuums, aankleding, tenten of wapens? Probeer je een zeker gevoel te creëren voor je evenement? Hoe eerder je dat duidelijk maakt, hoe beter – voor een gemiddelde deelnemer is een kostuum een belangrijk punt voorpret en/of stress. Bonuspunten voor moodboards!

IC / OC gebieden en speltijden?

Wat IC en OC is kan ook bron zijn voor verwarring – de ‘standaard’ tijd is van 10:00 tot 02:00, waarbij vaak het avondeten ook een OC momentje is – al kan dit leiden tot een langere periode OC die bekend staat als de etens-dip. Maar op veel larps is het eten ook IC en wordt een OC conversatie tijdens het eten als een probleem gezien. Op weer anderen is het 24 uur per dag tijd-in waarbij je als je personage gaat slapen en opstaat met alleen een beperkt ‘buitenspel’ gebied waar je even een momentje pauze kan nemen. En dan is er natuurlijk ook het voorbeeld van Vampire Lives, waarbij de meeste personages überhaupt niet IC eten. Duidelijkheid over wat je als organisatie beoogd is hier heel nuttig – dit is extra belangrijk voor mensen die door gezondheid, zwangerschap of andere zaken even wat zuiniger moeten omspringen met hun energie.

Wat voor personages zie je graag rondlopen op je evenement?

Dit bepaald in hoge mate ook de sfeer en hang sterk samen met wat voor soort spel je faciliteert. Een post-apocalyps evenement heeft een andere insteek qua karakterbouw dan een sword-and-sorcery dungeoncrawl. Motivaties, dromen, wensen, relaties, groepen en insteek van de personages in een vroeg stadium vormgeven doet veel voor de sfeer. Een gruizig personage die een bijna-apocalyps heeft overleefd heeft andere motivatie en relatie met haar medemensen dan een koene avonturier op zoek naar een magisch zwaard.

Evenement Cirque Noir
Fotografie Ork de Rooij

Wat verwacht je van je deelnemers?

Denk hieraan een eventuele (verplichte) veiligheidsworkshops, aanwezigheid bij tijd-in of andere bijzondere zaken. Vooral als je evenement bijvoorbeeld op de vrijdag of zaterdag begint hebben mensen nog een aardige reis te gaan na hun werk en als je dan van plan was om met iedereen tegelijk IC te gaan is het een pittige logistiek en een flinke stress-factor voor niet alleen organisatie maar ook laatkomers.

Wat kan je doen als organisatie?

Dit kan zo simpel zijn als een duidelijke pagina op de website of een post op sociale media met “dit faciliteren we en dit zoeken we, bij vragen mail maar”. Een opsomming op zo’n pagina, in een email of op bijv. Google Docs (van de meeste) van de bovenstaande punten is een prima basisdocument om te verspreiden onder de deelnemers, bij voorkeur voordat ze zich hebben ingeschreven. Dan is het wel belangrijk om de informatie beschikbaar te maken en te houden op een publiek medium zoals een website. Dit is bij de huidige internationale evenementen al een belangrijke overweging en wel zo netjes naar deelnemers die er bijvoorbeeld voor kiezen om niet deel te nemen aan sociale media.

Een interessant punt is dat veel van de tips die je als organisatie op kan pakken ook gelden voor deelnemers die bijvoorbeeld een larp-groep willen opzetten om iets te spelen op een evenement. In dat opzicht zijn bijvoorbeeld de Nederlandse Conquest en Drachenfest gangers goede voorbeelden van spelersgroepen die een solide concept willen neerzetten en daar bewust spelers voor rekruteren door veel te doen aan verwachtingsmanagement, zowel naar de speler als naar de groep.

Wat kan je doen als deelnemer?

Als een organisatie hard werkt om deze standpunten en ideeën te communiceren: lees het. Zeker als het komt in de vorm van een ‘voor je je inschrijft’ – organisatoren schrijven dit niet voor niets. Let op deadlines voor bijvoorbeeld personage creatie en stel vragen vroeg genoeg in de organisatie-cyclus. Je diepgaande twijfels pas in de laatste week mededelen aan de organisatie kan de nodige deadline-stress tot gevolg hebben…

Een belangrijk punt wat je kan doen als deelnemer is na een solide overweging en/of even overleggen besluiten dat een evenement niet voor jou is – ten minste, op dat moment. Zeker evenementen die sturen op bepaalde emoties of thema’s (meer over ‘Bleed’) kunnen iets zijn waar je gewoon geen behoefte aan hebt. Ik speel per jaar een paar larps bewust voor de emoties, ervaring en uitdaging, maar weer andere omdat het het larp equivalent is van ‘comfort-food’. En daar is niets mis mee.

Evenement Xenophobia
Fotografie Ork de Rooij

En wat levert dat dan op?

Simpel: betere evenementen en bewuste deelnemers. Goed verwachtingsmanagement voorkomt teleurstelling – dit lijkt een enorme dooddoener maar een gemiddelde deelnemer spendeert aardig wat tijd aan zijn of haar personage, kostuum, accessoires en dergelijke. Iemand die goed is voorbereid en ingesteld op wat er van ze wordt verwacht zijn simpelweg fijner om mee te werken, want je zit dan als organisator en deelnemer op dezelfde golflengte. En dat scheelt een hoop in die stressvolle periode die het organiseren van larps nu eenmaal met zich mee brengt.

We zien ook op het moment meer en meer Nederlandse larps die bewust een ‘wat kun je verwachten’ pagina hebben op hun website, al dan niet voor internationaal publiek. Dus binnenkort valt het hopelijk bij elke larp een geïnformeerde keuze te maken over wat voor soort ondoden je gaat slopen, of er nog wat te huilen valt en welke tijdsperiode als inspiratie kan dienen voor je nieuwe kostuum.

En zeg nu zelf, dat willen we toch allemaal?